Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. május 6. 14:36

Fizetős streaming szolgáltatással üzen hadat az Apple

Közeleg az Apple fizetős zenei streaming szolgáltatásának indulása, ám a cég agresszív stratégiáját több felügyeleti szerv sem nézi jó szemmel. Az Apple ugyanis az utóbbi hónapok során több zenei kiadóval is próbált megegyezni arról, hogy tartalmaikat ne licenceljék az ingyenes+fizetős (freemium) modellel működő szolgáltatások felé, amelyre úgy tűnik, sokan hajlandóságot is mutatnak. Ennek ellenére a szükséges szerződéseket még nem sikerült megkötni, az Apple tarsolyában szinte még semmi sincs.

A zeneipar egykor mentsvárként tekintett az Apple iTunes zeneboltjára, majd ugyanezt a szerepet az online streaming szolgáltatásokra osztotta ki, az ezzel kapcsolatos nézetek 2015-re azonban jelentősen megváltoztak. Ez főként annak köszönhető, hogy az utóbbi években a zenefogyasztási szokások egyértelműen a freemium – azaz reklámokkal támogatott, de ingyenes lehetőséget is kínáló – streaming szolgáltatások irányába tolódtak el, a hagyományos, az albumonkénti vagy számonkénti értékesítés ("digital download") rovására.

Ennek köszönhetően egyre több kiadó kritizálja a modellt, és olyan új szolgáltatásokkal üzennek hadat az ingyenességnek, melyek teljesen elvetik a vevőcsalogatónak szánt ingyenes szintet, ennek legfiatalabb példája a Jay-Z által vezetett Tidal. Ezen a fronton kíván támadni az Apple is, a cég előfizetéses alapokon működő zenei szolgáltatását júniusban tervezi elindítani.

Agresszívan törne előre az Apple

A Beats akvirálásával (mely a cég eddigi legnagyobb felvásárlása volt) az Apple nem csak a fejhallgatókra tette rá a kezét, hanem a számára sokkal érdekesebb Beats zenei szolgáltatásra is, amelyen alapulva új, fizetős zenei streaming szolgáltatást indít útnak - a tervek szerint iTunesba integrálva, és csak iOS-rendszerre. Az app bejelentését a pletykák szerint a cég a júniusra, a Worldwide Developers Conference-re időzítette, előtte azonban meglehetősen agresszív stratégiával készíti elő a terepet.

Az Apple már huzamosabb ideje próbálja rávenni a kiadókat arra, hogy ne hosszabbítsák meg licenceiket az olyan ingyenes szolgáltatásokkal, mint a Spotify, és álljanak a jövőbeni fizetős szolgáltatásuk mellé. A The Verge forrásai szerint az almás cég még egy ajánlatot is tett az egyik nagyágyúnak számító Universal Music Group számára arra vonatkozóan, hogy a kiadó ne licencelje tartalmait a YouTube számára - ezt az ajánlatot megfejelték azzal, hogy akár a YouTube által fizetett díjat is hajlandó a vállalat átvállalni. Az Apple célja ezzel egyértelműen a konkurensek kínálatának gyengítése, ezzel pedig saját, exkluzív tartalmainak toborozása, ezzel a konkurensek elől elszívva a levegőt. A szolgáltatást emellett a 10 dolláros "iparági szabványtól" eltérő árazással próbálják majd vonzóbbá tenni, ami feltételezhetően 8 dollár körüli havi előfizetési díj lehet.

Bár az Apple későn lépett be, minden körülmény adott arra, hogy bátran kísérletezzen a streaming szolgáltatásokkal, különösebb rizikó nélkül - bár a Beats 3 milliárdos felvásárlása a cég eddigi legnagyobb akvicíziója volt, ez szinte aprópénz a vállalat tavalyi, 183 milliárd dolláros nyereségéhez képest. Látszik hát, hogy az almás cég nem sajnálja ezeket az erőforrásokat a későn indulókat érintő hátrány behozására.

Csak kevesen kezdenek el fizetni

A freemiummal azért nem barátkoznak a kiadók, mert a vevőcsalogató modell nem konvertál az elvárásoknak megfelelően. Az ingyenes szint gyakorlatilag demóként kellene funkcionáljon (mint annak idején a shareware esetében), az elvárás így az ingyenes szintet használók fokozatos konverziója előfizetővé. Ez azonban egyelőre nem eléggé hatékony, a streaming piac vezetője, a Spotify jelenleg 60 millió hallgatóval rendelkezik, akiknek csak negyede fizet, mellette szól viszont, hogy ennek a 15 százaléknak mintegy négyötöde volt egykor ingyenes hallgató.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Warner Music Group , illetve a Universal Music Group vezérigazgatói a kizárólagos fizetős modellt szorgalmaznák a jövőben, sokan azonban még nem akarják teljesen elvágni magukat az ingyenességtől, mert az egyben promóciót is jelent a zenészek számára. Többek egyhangzó véleménye szerint az ingyenes zene azt a "kártékony gondolatot" is magával hozta, hogy a zene ingyen van és mindenkinek alanyi joga hozzáférni - ennek a gondolatnak a fogyasztókban való megtelepedése pedig hosszútávon ártalmas a zeneiparra nézve - állítják a csúcsvezetők.

Zavaros az indulás

Érdekesebb kérdést vet fel, hogy bár az indulás már nincs messze, az iparági információk szerint cég még nem kötötte meg a szerződéseket a kiadókkal, így a csúszás valószínű. Ez az eset azonban nem egyedi, a két éve debütált iTunes Radio indulása előtti héten az Apple szintén hasonló helyzetben volt, és nem rendelkezett még minden szükséges kiadóval - ennek köszönhetően a iOS 7 indulása után csak három hónappal tudott elindulni ténylegesen a szolgáltatás.

Az Apple tevékenysége ráadásul felkeltette az Amerikai Igazságügyi Minisztérium és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság figyelmét is, a felügyelőszervek ezért több kiadót is kihallgattak az Apple üzleti tevékenységével kapcsolatban. Ez egyrészt annak tudható be, hogy a cég már korábban is keveredett antitröszt-ügybe, 2013-ban például az e-bookok kapcsán, mellyel az Amazont próbálta ellehetetleníteni.

 

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról