:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. május 4. 15:10

Kelendőek az európai startupok

Élénkül az európai startup-piac, a tavalyi évben legalább 358 céget értékesítettek az öreg kontinensen a Tech EU felmérése szerint. A legaktívabb befektetők azonban nem európai, hanem tengerentúli cégek, köztük is az olyan óriások, mint a Google, a Microsoft, vagy a Qualcomm.

A Tech EU átfogó kutatást készített a tavaly exitelt európai startupokról, ami jól mutatja, hogy az európai felhozatal ugyan még jócskán elmarad a Szilícium-völgy virágzásához képest, de az öreg kontinensen is komoly mozgás tapasztalható. Ez főként a vásárlói oldalon jelentkező nagy amerikai cégeknek köszönhető, akik új tehetségek színtereként tekintenek a régióra, és sokkal aktívabban költenek, mint maguk az európaiak.

Európa még mindig csak követ

A kimutatás szerint (ami az EU Tech által követett vállalkozásokat vizsgálta) tavaly legalább 358 európai tech céget exitelt, azaz lépett tőzsdére (IPO, elsődleges részvénykibocsátás), egyesült másik céggel vagy került felvásárlásra. A legnépszerűbb megoldás az akvizíció volt, míg az IPO csak a cégek 4,75 százalékát érintette. 125 olyan üzlet született, melyek részleteit nem kötötte titoktartás, ezek összesen 80 milliárd dollárt értek a befektetőknek. A többi 233 eladásról nem hoztak nyilvánosságra számokat, ezért nem lehet megbecsülni az összes eladott startup értékét.

Bár ezek a számok biztatóak, összehasonlításként érdemes megemlíteni, hogy a Szilícium-völgyben ugyanezen időszak alatt 738 kockázati tőkebefektetés történt, míg az európai térfélen csak az exitelt cégek egyharmada mögött állt kockázati tőke. A Szilícium-völgy után a második legaktívabb technológiai ökoszisztémával rendelkező Izraelben pedig tavaly a startupok 15 milliárd dollár értékben exiteltek, mindössze 52 üzlettel (köztük 18 IPO-val).

A kimutatás arra is rávilágíg, hogy Európában a B2B a legelterjedtebb üzleti modell, és csak a startupok 40 százaléka választja a B2C-t, a legnépszerűbb szektorok pedig a vállalati szoftverszolgáltatás (SaaS), online hirdetési megoldás, játékipar, biztonság és e-kereskedelem voltak.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A tavalyi európai tranzakciók egyik fő hajtóereje a telekom-internetszolgáltatói szféra konszolidációja volt. A Liberty Global jelentős összeget kínált a holland Ziggoért, és a Vodafone is ismét az európai piacra kezdett koncentrálni. Történtek igazán nagyszabású felvásárlások is, a Microsoft például az elmúlt évben vette meg 2,5 miliárd dollárért a svéd Mojangot, a Qualcomm pedig ugyanennyit fizetett a brit chipgyártó CSR-ért.

A Google vásárolt a legtöbbet

A legtöbb felvásárlás a tengerentúli cégekhez fűződött, az amerikaiak az összes akvizíció 37 százalékáért feleltek. Ez több felvásárlást jelent, mint amennyit a négy legaktívabb európai ország együttesen produkált: második helyen Németország szerepel (40), utána az Egyesült Királyság (33), Franciaország (30), és Spanyolország (19). Az amerikai vállalatok közül a Google volt a legaktívabb, nyolc akvizícióval (többek között a mesterséges intelligenciával foglalkozó DeepMind 400 millió dolláros felvásárlása). A cégek szerint rendezett listán a Google-t a Microsoft, a Yandex, a Facebook, valamint a Qualcomm követi.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 07:18

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.