Szerző: Hlács Ferenc

2015. április 15. 14:02

Kínai tulajdonba kerül a Segway

Ismét akvirálják a Segwayt, a kétkerekű elektromos járműveket gyártó cég ezúttal a hasonló termékeket forgalmazó kínai Ninebot birtokába kerül - amelyet ironikus módon korábban azzal vádolt, sérti szabadalmait. A Segway a felvásárlást követően változatlan márkanéven, a Ninebot leányvállalataként működik tovább.

A Segway kétkerekű járgányait valószínűleg nem kell bemutatni azoknak, akik megfordultak már valamelyik nagyváros turisták által frekventált pontjain. Bár a központokban rendre felbukkannak, ez lényegében ki is meríti felhasználási területeiket - a 2001-es debütálásukkor valószínűleg több tekintetet vonzó járműveknek nem sikerült a gyártó elképzeléseinek megfelelően megváltani a rövid távú közlekedést. A piacon a helyét még mindig kereső cég most - immár összesen harmadjára - új tulajdonoshoz kerül.

New Hampshire-i vállalatot Dean Kamen alapította azzal a céllal, hogy a kétkerekű, a vezető súlypontjának változtatásával irányítható járművel megreformálja a belvárosokat. Az ambíciókat többek között a termékek ára törte derékba, az ugyanis modelltől függően 5-6000 dollár környékén mozog - ez nagyjából 2-2,5 millió forintnak felel meg, érthető miért nem lett tömegtermék. A járgányok másik negatívuma azok tömege, ez akkumulátorokkal együtt mintegy 45 kilogramm, ami nagyban megnehezíti a bepakolást például autós szállítás esetén. Más tekintetben a Segway egyébként jól teljesít, egy feltöltéssel átlagban 24 kilométert mehetünk vele, csúcssebessége pedig óránként 20 kilométer.

"Alperesből" tulajdonos

A vállalatot a pekingi Ninebot vásárolta fel. Utóbbi cég maga is hasonló, rövid távú városi közlekedésre szánt elektromos járműveket forgalmaz, termékei között találunk is a klasszikus Segwayre kísértetiesen emlékeztető, önmagát egyensúlyozó modellt, sőt egy némileg átalakított, kormány - vagy inkább kapaszkodó - nélküli változatot is, amelyen a kétkerekű alapplatformból csupán egy térdtámasz emelkedik ki. A vállalat legérdekesebb terméke ugyanakkor ennél is minimalistább irányt követ, a Ninebot One névre keresztelt elektromos járgány mindössze egyetlen kerékből áll, két oldalán lábtartókkal - gyakorlatilag egy ülés nélküli, elektromos monocikliről van szó, ennek kezelése persze korántsem olyan magától értetődő, mint a Segway-klónoké.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nem ez az első eset, hogy egy vállalat jó vételt lát az elektromos kétkerekűt gyártó cégben, az az utóbbi években szinte kézről kézre járt: 2010-ben a brit CEO Out vállalat, három évvel később pedig a Summit Strategic Investments akvirálta. A felvásárlás ebben az esetben határozottan ironikus, miután ahogy arra a Techcrunch is rámutat, a Segway korábban a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz (International Trade Commission, ITC) benyújtott panaszában azzal vádolta a Ninebotot, hogy termékeivel sérti a cég szabadalmait.

A Ninebot kapcsán ugyancsak érdekes, hogy a cég az amerikai vállalat felvásárlásával párhuzamosan egy 80 millió dolláros beruházási kört zárt le, amelyben a befektetők között a Sequoia Capital, a Shunwei Foundation, és a Xiaomi is helyet kapott. A Segway termékei az akvizíció lezárultával sem tűnnek el a piacról, a cég változatlanul működik majd tovább, az ismert márkanévvel (ezt érthető módon a kínai cég sem akarja feláldozni) noha már a Ninebot leányvállalataként.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról