Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. március 23. 17:50

Zabáljuk a streaming videót

Folyamatosan erősödik a többképernyős tévézés trendje itthon is, a televízió mellett a tableten és telefonon is egyre több videót fogyasztanak a hazai nézők. A hagyományos tévézést támadja az on-demand streaming is, amely a lineáris, élő műsorok mellett igen népszerű.

A hagyományos tévé ellen két fronton is támadás indult az utóbbi években: egyrészt a háztartás legnagyobb képernyője helyett-mellett egyre szívesebben fogyasztunk videót más kijelzőkön (telefonokon és tableteken), másrészt az élő, lineáris tévét az on-demand (rögzített, kölcsönözhető, streamelt) tartalmak kezdik ki. A trendeket eddig is ismertük, az eNet és a Telekom közös kutatása pedig számokkal is alátámasztja, hogy mennyire is gyorsan zajlik az átalakulás.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az eNet 2014 decembere és 2015 január eleje közt végzett friss kutatása szerint a felnőtt netezők (tehát nem a teljes népesség!) mintegy 80 százaléka használ legalább még egy eszközt tévé mellett filmek és videók nézésére. A tévé kizárólagossága megszűnt, ehhez a technikai feltételek is egyre inkább adottak: a felnőtt magyar netezők 66 százaléka laptopot, 62 százaléka okostelefont és 60 százaléka asztali számítógépet is használ, tablettel pedig 34 százalék rendelkezik.

"Mind a négy eszköz esetében az online videónézés dominál a mozgóképes tartalomfogyasztást tekintve" - állítja a kutatás, vagyis a videót nem a háttértárról, hanem közvetlenül a netről nézzük. A PC-tulajdonosoknak háromnegyede, a tablet és telefon tulajoknak pedig már több mint kétharmada használja a készüléket videónézésre. Érdekes, hogy hiába érhető el már több élő tévés mobilapp a telefonokra és tabletekre, a lineáris műsor élő streamingje egyelőre kevésbé jellemző, inkább a nem-tévés videók nézése dominál.

Az online videónézés dominál

Hogyan állunk a filmekkel? A hagyományos tévénézés legnagyobb vetélytársa ezen a területen a streaming, a megkérdezett felnőttek mintegy 42 százaléka néz ilyen forrásokból teljes filmeket. Ezt szorosan követi a fájlcsere, 39 százalékkal, a felvett tévés filmek illetve online videotékák messze lemaradva, 17 illetve 11 százalékos felhasználói bázist tudhatnak magukénak.

A videomegosztók között a YouTube az abszolút favorit, ezt az internetezők 95 százaléka szokta valamilyen rendszerességgel használni. A hazai szolgáltatások, az Indavidei és a Videa sokkal szerényebb számokat produkál, ez az arány 54 illetve 45 százalékos. A YouTube nem csak elérésben, hanem gyakoriságban is tarol, a válaszadók negyede (!) naponta (!!) használja, egy újabb harmaduk pedig hetente többször jár vissza.

Még mindig nem elég vonzó az okostévé

A hagyományos, illetve okostévé harcának frontján nem történt lényegi változás a fél évvel ezelőtti adatokhoz képest. Az akkori felmérés szerint a válaszadók mintegy ötöde rendelkezett okostévével, a 17 százalékos friss eredmény szerint ez az arány nem ugrott azóta sem. A felmérés szerint áttörés a jövőben sem várható, a potenciális vásárlók mindössze 12 százaléka fontolgatja okostévé beszerzését a következő egy évben.

Az okostévék extra funkcóit a felhasználók több mint kétharmada használja ki valamilyen formában. Közülük a saját tartalmak lejátszására 84 százalék használja a tévéjét, külső szolgáltatások (például Youtube) pedig 83 százalékkal szerepelnek. Tévés alkalmazásokat már csak 67 százalék telepít, népszerű online tartalomnak számít a híroldalak olvasása, rádiózás-zenehallgatás illetve a közösségi média.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról