Szerző: Hlács Ferenc

2014. december 19. 11:00

Jöhet a natív autós Android

Teljes értékű operációs rendszerként költözhet az autók fedélzeti számítógépére az Android várhatóan jövőre megjelenő legújabb verziója. Az egyelőre csak Android M-ként emlegetett rendszer ilyen szintű integrációjához ugyanakkor a Google-nek sokkal szorosabbra kell fűznie kapcsolatát az autógyártókkal.

Az már nem újdonság, hogy a Google a személyautók fedélzeti számítógépei felé is szeretne terjeszkedni, ezt szolgálja a keresőóriás nyáron bejelentett Android Auto megoldása, amely a csatlakoztatott okostelefonok felületét jeleníti meg a járművek kijelzőin, sofőrbarát elrendezésben. A vállalat mobil operációs rendszerének következő generációjával ugyanakkor könnyen lehet, hogy már nem lesz szükség telefon vagy táblagép csatlakoztatására, az ugyanis teljes értékű rendszerként fut majd a járműveken. Noha a keresőóriás egyelőre nem adott hivatalos tájékoztatást ilyen irányú ambícióival kapcsolatban, a Reuters forrásai megerősítették a pletykákat.

Szorosabb együttműködés az autógyártókkal

A Google jelenlegi víziója szerint az Android az idei Google I/O-n bemutatott Android Auto-n keresztül csatlakozik a jármű rendszeréhez. Ez gyakorlatilag külső kijelzőként működik a telefon vagy tablet mellett, a rendszer továbbra is a hordozható készüléken fut (és nem az autó saját processzorán). A megoldás hátránya, hogy a telefont kábellel kell az autóhoz kötni, ez pedig kényelmetlen és nem is túl rugalmas (telefon nélkül nincs Android Auto - egyáltalán).

Ha az Android az autó rendszerén futna, akkor ezek a problémák megoldódnának - ezt az utat fogja járni az információk szerint az Android következő kiadásával a Google. A teljes rendszer integrálásával Google ráadásul sokkal dominánsabb helyet kap majd az autókban, hiszen szoftvere nem csak kiegészítőként lesz majd jelen a gyártó saját operációs rendszere mellett. Ha sikerül megvetnie a lábát a területen, a keresőóriás egészen új piacra léphet be.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az elgondolásnak persze a hátrányai is megvannak, hiszen míg az eredeti elképzelés során a telefon lecserélésével nagyon hosszú ideig frissen tartható lenne az autó multimédiás rendszere, a járművekbe integrált hardver hamar elavulttá válhat - már egy két évvel ezelőtt használt készüléket egy mai darabbal összehasonlítva is jelentős különbségeket kapunk, egy autót pedig ennél jellemzően jóval hosszabb távra vásárolnak meg.

Pontosabban célzott hirdetések

Ezzel együtt érthető a Google lépése, hiszen így akarva-akaratlanul is rengeteg járműtulajdonos kezdené használni szolgáltatásait még akkor is, ha egyébként nem rendelkezik androidos okostelefonnal. Mindezek mellett a rendszer sokkal részletesebben hozzáférne az adott autó szenzoraiból származó adatokhoz, ezáltal pedig közelről megismerhetné a felhasználók vezetési szokásait, sőt, a hirdetések targetálásánál is felhasználhatná azokat, például a GPS pozíció alapján. Ráadásul miután egy autót gyakran egy család több tagja is használ, itt járműtulajdonosok az Android többfelhasználós képességeinek is hasznát vehetik. Mindehhez persze új megállapodásokra és sokkal szorosabb együttműködésre lesz szükség a gyártókkal.

A keresőóriás mindenesetre már most jó pár ismert vállalatot maga mellett tudhat, a nyáron bejelentett Open Automotive Allience-hez többek között a Hyundai a General Motors és a Nissan is csatlakozott - az persze kérdés, hogy mennyire lesznek nyitottak a cég rendszerének egyelőre csak Anrdoid M néven emlegetett legújabb verziója felé, miután az ilyen szintű integráció az üzleti szempontok mellett több biztonsági kérdést is felvet.

Új csatamező

Az okosórák és viselhető eszközök után úgy tűnik az autók fedélzeti számítógépe jelenti a platformok következő komoly csataterét. A főbb vállalatok már mind elkezdték felderíteni a területet, az Apple tavaly júniusi fejlesztői konferenciáján bejelentett CarPlay megoldásával, az Android az említett Android Auto és a hivatalosan még meg nem erősített Anrdoid M szoftverekkel, sőt a Microsoft sem teljesen tapasztalatlan a területen.

A redmondi cég ugyanis sokáig volt partner a Ford gépjárművein már mintegy nyolc éve futó Sync (illetve később MyFord Touch) névre keresztelt rendszer fejlesztésében - egészen néhány héttel ezelőttig, az autógyártó ugyanis bejelentette, a Sync legújabb, 3-as verziójában a rendszert alapját QNX-re, azaz a BlackBerry operációs rendszerére helyezi át. A QNX maga sem mondható újoncnak a területen, arra többek között a Volkswagen és a Hyundai is épít gépjárműveiben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról