Szerző: Gálffy Csaba

2014. november 28. 11:40

Feltörnek az alternatív közösségi oldalak

A Facebook egyértelműen a közösségi média királya. Az 1,35 milliárd felhasználóval rendelkező óriás mögött azonban gyors ütemben növekednek a tematikusabb csatornák, ahol nem ismerőseiket, hanem a legérdekesebb tartalomforrásokat követik a felhasználók.

Látványos növekedésnek örülhetnek az alternatív közösségi oldalak - találta a Global Web Index legfrissebb felmérése. A poszt-Facebook social media zászlóvivője a Tumblr lett, a kutatás szerint az oldalnak látványosan, 120 százalékkal sikerült növelnie az aktív felhasználók számára az elmúlt fél évben, ezzel már jelentős szereplőjévé vált ennek a piacnak. Eközben az "örök második" Twitter szerény növekedési ütemet tudott felmutatni, 6 hónap alatt 26 százalékkal bővült a rendszeresen visszajárók száma.

A kontraszt különösen éles a Facebook adataival összevetve, az óriási, 1,35 milliárd felhasználóval rendelkező oldal elhanyagolható, 2 százalékos bővülést tudott elérni - úgy tűnik, hogy a szolgáltatás iránti érdeklődés telítődni látszik, az emberiség maradékát vagy nem érdekli, amit a Facebook nyújtani tud, vagy nincs még internetes hozzáférése. A regisztrált felhasználók számának növekedését tekintve egyébként a Pinterest vezet, az oldal úgy tűnik, nagyon jól konvertálja a látogatókat regisztrált felhasználóvá, azonban azokat már nem tudja rendszeres visszajárásra ösztönözni - legalábbis nem annyira, mint a Tumblr.

Nagyon érdekes megfigyelni, hogy hogyan változott a mobilos elérés növekedése az elmúlt fél évben. A "nagy" Facebook appról leválasztott Messenger a második legnagyobb ugrást érte el, rögtön a Snapchat mögött. Ezzel szemben a Facebook által korábban felvásárolt WhatsApp valamivel 30 százalék fölött tudta növelni a felhasználók körét. (A növekedési statisztikáknál nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a szolgáltatások egészen eltérő bázisról indulnak, nem mindegy, hogy 50 millióról százra, vagy 600 millióról 700-ra emelkedett az ügyfélszám. Ettől függetlenül a gyors növekedés annak a jele, hogy egy közösségi oldal hirtelen nagyon forróvá vált, ami befektetőknek, felhasználóknak, elérésre vágyó márkáknak is fontos jelzés - adott esetben még fontosabb, mint a felhasználói bázis abszolút mérete.)

A kutatásból kirajzolódó trend azokat a sejtéseket igazolja vissza, hogy a közösségi oldalak piacán nem működik a "winner takes all" elv, vagyis a domináns szereplők mellett kialakulnak és növekedni tudnak egyéb, tematikus csatornák is. Ez ellentmond a hálózati hatást emlegető szakértők jóslatainak, akik szerint a tömeg csak még nagyobb tömeget vonz, az alternatív közösségi oldalak pedig kiüresednek. Az okosan kitalált, egyedi élményt nyújtó oldalak, mint a Pinterest, a Tumblr vagy az Instagram azonban a Facebook mellett is szép bővülést tudnak felmutatni, utóbbi csak a hasonló profilú "általános" közösségi oldalak elől szívta el a levegőt (mint a Google+).

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az alternatív közösségi szolgáltatások mára komoly fejtörést jelentenek a Facebook számára. Az itt található tartalmat ugyanis sokkal érdekesebbnek és értékesebbnek találják a felhasználók. A kutatás szerint az amerikai és brit válaszadók 50 százaléka nyilatkozta, hogy kevesebbet használja a Facebookot mint korábban (az arány 64 százalék a fiatalok körében). Nem csak ritkábban látogatnak, de ritkábban is osztanak meg a felhasználók, a felmérés szerint 2013 eleje óta mintegy 20 százalékkal esett a megosztott üzenetek, képek száma.

PC mellett tablet és telefon

A felmérés érdekes képet fest arról is, hogy hogyan változtak a felhasználói szokások az informatikai eszközöket illetően. 2012 negyedik negyedévéhez képest a tabletet is használók aránya 9 százalékról 20 százalékra ugrott, a mobil pedig 32 százalék helyett már 43 százalékon áll. Az új eszközök térnyerése azonban alig tudott beleharapni a tradicionális PC-uralomba, a közösségi oldalakat ilyen eszközökről használók aránya 62 százalékról csak 60 százalékra zsugorodott, míg a közösségi oldalak használóinak aránya 65-ről 68-ra emelkedett. Eszerint a PC-t egyáltalán nem használók aránya 3 százalékről 8 százalékra emelkedett - ekkora körben tudták az új generációs eszközök teljesen kiváltani a hagyományos számítógépeket. A trend tehát jelen van, egyelőre azonban még nem erős.

A teljes jelentés alább olvasható:

GWI Social Report Q3 2014

 

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról