Szerző: Bodnár Ádám

2014. október 22. 09:28

Nagyon nem megy a Sony mobilos részlegének

Nagyon nem úgy megy a Sony mobiltelefonos részlegének mint kellene, a vállalat képtelen sikert elérni a fejlődő piacokon, ahonnan akár ki is vonulhat.

A WSJ céghez közeli forrásai szerint a Sony ismét lecsökkentheti éves okostelefon-eladási előrejelzését, mivel a termékei egyáltalán nem a várt ütemben fogynak. A vállalat több millió darabbal van lemaradva az egyszer már visszavágott terveihez képest, mivel a nagy növekedést jelenleg a fejlődő piacok produkálják csak, ahol leginkább az alsó kategóriás készülékeket keresik.

A Sony úgy futott neki a 2015 márciusában véget érő pénzügyi évnek, hogy 50 millió okostelefont értékesít. Elemzők már kezdetben is pesszimisták voltak ezzel a célkitűzéssel kapcsolatban, a Sony azonban egészen őszig kitartott a prognózis mellett. Szeptember közepén a cég jelezte, 50 millió darab helyett már csak 43 millió okostelefon eladása az éves célkitűzés,a mobilos üzletág értékéből pedig mintegy 1,7 milliárd dollárt (a teljes goodwillt) le kell írni.

A WSJ bennfentes forrásai szerint azonban ezzel még nem ért véget a Sony kálváriája és a vállalat a közeljövőben újra le fogja szállítani éves telefoneladási célkitűzését - egyelőre nem nyilvános, mennyi az új szám, de könnyen elképzelhető, hogy a cég telefoneladásai végül egyáltalán nem fognak növekedni a megelőző pénzügyi évhez képest, ami egy alapvetően lendületesen bővülő piacon igen kínos. Az ok: a Sony készülékei nem túl versenyképesek a rendkívül árérzékeny fejlődő piacokon, a cég ráadásul nemrégiben határozott arról, el is fordul a belépő szintű modellektől és a prémium kategóriás telefonokra koncentrál.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Prémium kategóriás készülékekre azonban leginkább a fejlett régiókban lehet kereslet, itt viszont már nagyon telítettek a piacok és a növekedés is kicsi. Egy augusztusi IDC-előrejelzés szerint 2014-ben a fejlett régiókban mindössze 4,9 százalékkal nő az eladott okostelefonok száma és az következő öt éves CAGR (éves átlagos növekedési ütem) mindössze 3,6 százalék lesz. A Sonynak egy ilyen piacon kell majd helyt állnia a következő évek során, ami egyáltalán nem lesz könnyű.

Szeptemberi bejelentése szerint a japán cég mintegy ezer főt bocsát el az okostelefonokkal foglalkozó részlegétől, hogy csökkentse a költségeit - kérdés, vajon ezzel sikerül-e nyereségessé tennie az üzletágat, amely azóta veszteséges, hogy a Sony kivásárolta az Ericssont a veszteséges Sony Ericssonból és teljes egészében magához vette a mobilgyártást. A Sony terve az volt, hogy online szolgáltatásai és tartalmai segítségével különbözteti meg készülékeit az éles versenyben, ez azonban csődöt vallott - a vállalat exkluzív, vonzónak szánt okostelefonos szolgáltatásai inkább csak elvettek a felhasználói élményből.

A Sony Ericsson az elsők között fordult rá az Androidra olyan cégekkel együtt mint a Motorola és a HTC, mára ezek mind relevanciájukat vesztették, piaci részesedésük néhány százalék mindössze és veszteségesek. A Motorola mobilgyártó tevékenysége időközben kétszer is gazdát cserélt, a Google-tól nemrég a Lenovo vásárolta meg. A Sony október 31-én hozza nyilvánosságra negyedéves eredményeit és novemberben tartja éves befektetői konferenciáját.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról