Szerző: Gálffy Csaba

2014. október 20. 13:56

App!mobile 2014: mi jön az aranyláz után?

Alapjaiban különbözik a mobil-ipar attól, ami akár csak két évvel ezelőtt volt. Feltérképezzük az újdonságokat és beszélünk a lehetőségekről a november 12-i App!mobile 2014 konferencián.

Idén több mint másfél milliárd okostelefon és tablet talál gazdára. E döbbenetes szám mutatja, hogy e két, szomszédos termékkategória piaca mindössze néhány rövid év alatt beérett, a növekedés lelassult, a piaci viszonyok megszilárdultak, várhatóan hosszú időre stabilizálódnak és konszolidálódnak - nem csak a gyártók, hanem a fejlesztők és más iparági szereplők számára is. Az aranyláz, a szűz területek felosztását követően a kísérleti piac átadja a helyét a termékeny kiszámíthatóságnak.

Minden kicsit más

Az okostelefonos "első hullám" az új terület feltérképezéséről, megismeréséről szólt, és nem utolsó sorban a piac meghódításáról-felosztásáról - nem csak a platformtulajdonosok és gyártók számára, hanem a nagy online szolgáltatások, mobilalkalmazások szempontjából is. Ennek a korszaknak azonban vége, itt az ideje gyakorlatba ültetni a megszerzett tapasztalatokat és kiigazítani az üzleti modelleket - a piaci részesedés és a felhasználószám helyett pedig lassan illik a profitot számolni.

Ami esetünkben érdekes: a máskor évtizedekig tartó folyamat most néhány rövid év alatt lezajlott, a néhány százalékos penetráció mára a fejlett országokban 80 százalék környékére emelkedett - ez pedig egészen új környezetet teremtett. Azzal, hogy az okostelefonok kategóriája tömegek számára is elérhetővé vált, alapvető változások zajlottak le az iparban. Az okostelefonok és a tabletek immár a társadalom legalsó rétegeit is el tudják érni, e kütyük ma már nem a kiváltságosok és a korai adoptálók játékszerei, hanem valódi tömegtermékek.

Az iOS és az Android mára egyaránt megállapodott, stabil platformok, mégsem állnak egy helyben. Az Apple tavaly, a Google idén végzett komoly ráncfelvarrást a felhasználói felületen, és implementált egyúttal fontos műszaki újdonságokat. Az App!mobile hagyományaihoz és nevéhez illően mélységében beszámol ezekről is, valamint az alkalmazásfejlesztés legújabb trendjeiről, problémáiról - és azok megoldásairól. Emellett természetesen szóba kerül a felhasználóifelület-tervezés, azaz UX, amely egy okostelefonos alkalmazásnál legalább olyan fontos mint maga a kód.

Ugrásra készen

De miért is fontos ez a tömegessé válás? Több nagy iparág is az okostelefonok elterjedésére várt, mielőtt megkezdi a technológia széles körű adoptációját. A konferencián ezek közül megjelennek a legfontosabbak, az m-kereskedelem, a mobilfizetés és a média/hirdetés is. Ami közös a három területben: eddig a legnagyobb szereplők alig mozdultak, csupán tapogatóznak és tapasztalatokat szereztek. A várakozás okai sokrétűek: az elavult backend, a mobilplatformok éretlensége, egyes funkciók hiánya (Flash?) és az eddigi alacsony elérés csupán néhány a sok gátló tényezőből. Mára azonban a hirdetési és mobilfizetési rendszerek is készen állnak a bevetésre, a széles körű elterjedéssel pedig a közönség is megvan e szolgáltatások használatához.

További képek a tavalyi rendezvényről itt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ez a független fejlesztők számára is fontos újdonság és fontos lehetőség. Az m-kereskedelem vagy a nagy hirdetési pénzek megjelenése alapvetően átrendezi a sikeres és sikertelen üzleti modellek listáját, ha a nagy szereplők végre a fontosságának megfelelő helyen kezelik az okostelefonokat és tableteket, az önmagában átalakítja az iparágat. Ugyanígy a mobilfizetési platformokhoz való kapcsolódás, az azokra való ráépítkezés is izgalmas új lehetőségekkel kecsegtet a fejlesztők számára. Ezek a területek néhány éves lemaradással követték a telefon-eladásokat, de napjainkra elérték az inflexiós pontot, a következő év sejtésünk szerint már ennek jegyében telik majd.

Appot a vállalatnak!

A BYOD és a hasonló hívószavak már lerágott csontnak számítanak a legtöbb informatikai vezető számára. A saját, belső használatú appok készítése, azok karbantartása, a saját backend felkészítése a mobilalkalmazások kiszolgálására azonban új, izgalmas témák, amelyeket érdemes körbejárni. Információink szerint itthon is komoly problémát okoz a belső használató appok bevezetése, függetlenül a cég mobilos stratégájáról. A konferencián a cégeknek beszállító fejlesztők és a megrendelő vállalatok szempontjából is feltérképezzük a problémát, akik (reméljük) értenek egymás szavából.

Új rendszerek, új paradigmák

Ha az okostelefon már lejárt lemez, akkor mi a következő izgalmas terület? Jelen állás szerint az IoT és a hordható számítástechnika (wearables) piaca ígér robbanást, akár jövőre, akár néhány éven belül. Mindkét terület rendkívül gyorsan fejlődik mind hardver, mind szoftver dolgában és hamarosan a széles körű felhasználásra is alkalmassá válik. Attól a ponttól már csak az lesz a kérdés, hogy milyen gyorsan mozdul rá mindenki erre a területre. A konferencián mindkét témának külön "keynote" előadást szentelünk.

Az App!mobile 2014 idén november 12-én, szerdán lesz, a MOM Kulturális Központban. Az eseményre megnyitottuk a jelentkezést, a rendezvény oldaláról lehet regisztrálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról