:

Szerző: Hlács Ferenc

2014. szeptember 1. 15:40

Nem akadálytalan az út a sofőr nélküli autók előtt

Bár élen járnak a technológiában, a Google önvezető autóinak még számos problémával kell szembenézniük. A járművek részletesen feltérképezett útvonalra van szükségük és egyelőre a parkolóházakkal sincsenek baráti viszonyban - az ideiglenesen kihelyezett táblákat azonban már felismerik.

A Google sofőr nélküli autói ma már senkinek nem jelentenek újdonságot, a legtöbbeknek valószínűleg ezek a járművek ugranak be először, ha autonóm gépkocsikról van szó. A keresőóriás kétségtelenül élen jár a technológiában: vezető nélküli autói eddig összesen több mint 700 ezer mérföldet tettek meg biztonságosan, persze ellenőrzött körülmények között. A rendszer ugyanakkor hiába az egyik legjobb, még mindig rengeteg akadályt kell leküzdenie, mire élesben is bevethető lesz.

Részletesen feltérképezett útvonalra van szükség

Az eddig látottak alapján úgy tűnhet, hogy a sofőr nélküli autók már szinte bárhol képesek gond nélkül elnavigálni, ez azonban egyelőre nem igaz. Hogy az önvezető járművek probléma nélkül haladjanak végig egy-egy útszakaszon, ahhoz komoly előkészületek szükségesek: az utat, illetve annak környezetét részletesen fel kell térképezni, beleértve még a kocsifelhajtókat is. Ezután egy speciális szenzorokkal felszerelt autónak is többször végig kell járni az utakat, hogy összeálljon az útvonal megbízható képe a sofőr nélküli autók számára.

Ez érthető módon jóval komolyabb erőfeszítést jelent, mint például a Google Maps térképeinek, illetve utcaképeinek elkészítése - a projekt fejlesztői eddig összesen alig néhány ezer mérföldnyi útszakaszt térképeztek fel a rendszer igényeinek megfelelően. Az autók persze képesek alkalmazkodni a forgalomhoz, így például az előttük lassító jármű láttán a Google járgányai is fékezésbe kezdenek, vannak azonban problémák, amelyekkel egyelőre legfeljebb korlátozott mértékben képesek megbirkózni.

Az adott útvonalon például egy új forgalomirányító lámpa megjelenését, főleg ha többsávos kereszteződésről van szó, még nem képesek felismerni, egyszerűbb eseteket azonban már kezelik, például ha egy építkezés miatt ideiglenesen stoptáblát helyeznek ki az útvonalon. De a Google szerint a járművek még egy-egy táblát észre nem véve is biztonságosak maradnak, miután folyamatosan pásztázzák a környezetüket a többi jármű, járókelők, illetve egyéb akadályok után.

Végleg eltűnik a kormány?

Ahhoz ugyanakkor, hogy a sofőr nélküli autók elterjedhessenek, még teljes országok úthálózatait kell hasonló részletességgel feltérképezni, majd ezeket folyamatosan ellenőrizni és frissíteni. A keresőóriás optimista, nem lát problémát ennek megvalósításában, sőt a későbbi frissítésekhez magukat az önvezető járműveket is bevetné, amelyek folyamatosan jelentenének az újonnan feltűnő, addig ismeretlen tereptárgyakról az adott területért felelős csapatnak.

02:53
 

A First Drive

Még több videó

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Google víziója szerint a járművek végleges verzióiban már kormány és egyéb kezelőszervek sem lesznek, azok teljesen önállóan közlekednek majd - ebből a modellből a cég már prototípust is bemutatott. Ennek fényében ésszerű lépés lenne a kezdeti szakaszban csak megadott területeken használni azokat, például egy-egy városra korlátozva, ahol például taxiként működhetnek. A vállalat mindenesetre egyelőre emberi sofőrökkel teszteli az autókat.

A projekt jelenlegi legnagyobb megoldatlan problémáit a havas utak, illetve a heves eső jelentik, de a járművek egyelőre a nagyméretű parkolókkal és a többszintes parkolóházakkal sincsenek a legjobb viszonyban. Mindezek mellett a tűző nap is okozhat gondokat, elvakíthatja ugyanis az autók kameráját, amellyel azok a közlekedési lámpák színét figyelik - de jelenleg a forgalomirányító rendőrök is hiába integetnének a Google járgányainak.

A sofőr nélküli autók továbbá a kátyúkat sem látják, így az utazás egyes területeken erősen döcögős lehet. Ezek a problémák persze nem megoldhatatlanok, ahhoz azonban még valószínűleg jó pár évre szükség lesz, hogy az első olyan járművek az utakra gördüljenek, amelyekben elöl csak anyósülés található - ahhoz pedig még többre, hogy világszinten elterjedjenek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról