Szerző: Gálffy Csaba

2014. augusztus 22. 16:42

AdWords: nem célozhatóak pontos kulcsszavak a jövőben

Szeptembertől nem lehet kizárólag a keresőkifejezésre szűkíteni az AdWords célzását - jelentette be a Google. Helyette a kulcsszó mellett az elütésekkel és ragokkal-jelekkel toldalékolt verziók jelentik a minimális célozható pontosságot, ezeket az algoritmus dönti majd el helyettünk.

Megszűnik a lehetőség, hogy a hirdetők az AdWords rendszerében betűpontos keresőkifejezésekre és -szavakra célozzanak a jövőben - jelentette be a Google. Természetesen célzás marad ezután is, de immár nem hajszálpontos szavakra, hanem annak elütésekkel tarkított, ragokkal, jelekkel toldalékolt, közeli változataira lehet reklámot kihegyezni. A cég példája szerint a "kid scooters", "kid's scooters" és "kids scooters" kifejezések együvé tartoznak majd, így ezekre ugyanazokat a reklámokat fogja a rendszer megjeleníteni.

A keresőkifejezések algoritmus-alapú kibővítése, vagy ahogy a Google hívja, a "close variant keyword matching"  szolgáltatás nem újdonság, az AdWords rendszerében már hosszú idő óta ez az alapértelmezett beállítás, és egyébként még 2012-ben jelent meg. Az újdonság, hogy ezentúl kötelezővé válik, ez lesz a célozhatóság pontosságának alsó korlátja, szeptembertől a betűpontos kulcsszóra nem lehet hirdetni. A célzás pontossága ezután két lépcsőben állítható, az alsó szint a kulcsszó elütésekkel és/vagy többes számmal, ragokkal, toldalékokkal ellátott változata. A második szint még ennél is bővebb, amely már a kulcsszó szinonímáit és egyéb, szélesebb módosulatait tartalmazza - ez a lehetőség opcionális lesz.

Ez az opt-out tűnik el.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A Google lépésének (természetesen) üzleti oka van. A cég saját adatai szerint a keresések mintegy 7 százaléka elütést tartalmaz, a hosszabb kifejezéseknél pedig ez az arány még magasabb. A Google szemszögéből a pontos célzást használva ez 7 százaléknyi "selejtes árut" jelent, amelyek csak akkor értékesíthetőek, ha a reklámozó ezeket kézzel, szánt szándékkal felveszi a megcélzott kifejezések listájára. Erre a jövőben nem lesz szükség (igaz, lehetőség sem), a pontos célzás lehetősége eltűnik a rendszerből.

A cég persze igyekszik meggyőzni a hirdetőket, hogy ez valójában nem visszalépés. A hét százalékos selejtarány ugyanis ugyanis ugyanilyen arányban konvertálható átkattintássá (és például webshop esetében vásárlássá). A megnövelt lefedettség az alacsony keresőforgalommal rendelkező kulcsszavak (low search volume keywords) problémáját is megoldja, korábban ugyanis az extrémen ritka változatok (elütések, stb.) nem voltak célozhatóak bizonyos keresőforgalom alatt. Az algoritmus ezeket igyekszik a felhasználó által keresni szándékozott fogalomhoz gyűjteni, csatornázni.

Nem mind arany

A Searchengineland.com elemzése ugyanakkor erősen szkeptikus a Google új rendszerével szemben. Ugyan a Google igen közeli szóváltozatokat ígér, az algoritmus azonban sokszor a "close variant"-t egészen szélesen értelmezi. Az angol példák szerint a "cardio" és a "cardiology", illetve a "fire" és "firefighter", vagy a "surgery" és "surgeon" felcserélhetőek a rendszerben, ami sok olyan reklámmegjelenést (és átkattintást) hozhat, ami a hirdető szempontjából értéktelen.

Ez azt jelenti, hogy a változás élesedését követően érdemes a hirdetési forgalmat igen alaposan megnézni, és átvizsgálni, hogy azok a variációk, amelyre a Google megjeleníti a hirdetést, mind magas konverziót hoznak-e. Mivel egyes variációk ezután is letilthatóak (feketelistázhatóak), a gyengén teljesítőeket (jellemzően az algoritmus által hibásan megállapított variációkat) így ki lehet szűrni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról