Szerző: Gálffy Csaba

2014. július 25. 12:16

Itt a Skype 5.0 Androidra

Megkeresi és hozzáadja saját névjegyzékéhez a telefonkönyvben található Skype-felhasználókat a mobilapp új verziója. A funkció letiltható, a Microsoft pedig ígéri, hogy senkit sem fog spamelni.

Automatikusan hozzáadja Skype-ot használó ismerőseinket a saját kontaktlistájához az új verzió - jelentette be a Microsoft új blogbejegyzése. Ezt az teszi lehetővé, hogy a felhasználókat immár nem csak név és email-cím alapján fogja a szolgáltatás azonosítani, hanem telefonszám szerint is. Az új, telefonszám alapján történő felhasználóazonosítást a Skype fokozatosan vezeti be a teljes felhasználói bázison a következő hónapokban. Ehhez előbb bekéri (és egy SMS-sel érvényesíti) a felhasználók telefonszámát, így épül fel az ehhez szükséges megbízható adatbázis.

Telefonszám = felhasználó

A telefonszám beregisztrálását követően az app beolvassa a névjegyzéket, és ellenőrzi, hogy az abban szereplő telefonszámokhoz tartozik-e Skype-felhasználó. Amennyiben igen, azt automatikusan hozzáadja és megjeleníti az app kontaktjai között, így a telefonos partnerekkel immár Skype-on is tudja tartani a kapcsolatot a felhasználó.

Az első beolvasást követően az app később is rendszeresen szkenneli a kontaktlistát és ellenőrzi, hogy valamelyik ismerősünk csatlakozott-e a Skype hálózatához illetve beregisztrálta-e telefonszámát a rendszerbe. Az app frissítése egyébként már korábban is hozzáfért a telefonkönyvhöz, amelybe beleírta a Skype-felhasználókat. Ez a kapcsolat lett immár kétirányú azzal, a telefonkönyvben található kontaktok is átkerülnek a Skype-ba. A frissítés kér új jogosultságot, az SMS-ekhez, értelemszerűen az SMS-ek olvasása és írása miatt.

Az új funkció opcionális, a lehetőséget az alkalmazás felajánlja, de ez egy lépésben elutasítható. Ilyen esetben az app nem olvassa be a névjegyzékünket és a rendszeres ellenőrzést sem ejti meg. Ha egyszer bekapcsoltuk, akkor is van lehetőség utólagos letiltásra, ehhez csak a beállítások menüben kell kikapcsolni a funkciót. A képesség a következő hetekben élesedik minden felhasználónál, a frissítés telepítésével még automatikusan nem érhető el ez a funkció.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Microsoft új fejlesztése nem úttörő, korábban már más cégek is bevezették ezt a funkciót, így a Google Hangouts és a Viber esetében is megszokott a partnerek telefonszám-alapú azonosítása. Mi több, a Viber esetében nincs is más felhasználói név, ezt a feladatot is a telefonszám látja el. A Hangouts esetében a telefonszámokra a kettős, SMS+IM funkcionalitás miatt van szükség, így egy ismerősnek akkor is küldhetünk üzenetet, ha épp nincs mobilnet-hozzáférésünk.

Itthon csak Wi-Fi-n

Világszerte robbanásszerűen terjednek azok az alkalmazások, amelyekkel az eddig SMS-ben és hanghívással folytatott kommunikációt internetre vezetik. Ez a folyamat az asztali rendszerek esetében már hosszú évekkel ezelőtt lezajlott, a nemzetközi hívásoknak már több mint harmada a Skype rendszerében folyik. Az új globális trend, hogy a felhasználók az SMS-eket teljesen kiváltják csevegőkliensekkel, az alternatív platformok között nagy harc van a domináns pozícióért.

Ahogy korábban az IM-rendszerek esetében, most a mobilos chatnél is várhatóan néhány nagy szolgáltatás marad talpon, ahogy a felhasználók racionalizálják a telepített appok számát és csak azokat tartják meg, amelyeknek a legnagyobb lefedettségük van az ismerősi körben. Egyelőre a teljes népességen a Facebook tűnik de facto szabványnak, a fiatalok körében azonban a WhatsApp, a Viber és számos más szolgáltatás is verseng a felhasználók kegyeiért. A csatából a Skype sem kíván kimaradni, így logikus a most bevezetett fejlesztés.

Magyarországon egyébként a mobilszolgáltatók agresszíven lépnek fel a VoIP terjedésének megakadályozására. Új generációs díjcsomagjaiban már mindhárom szolgáltató gyakorlatilag egységesen tiltja a VoIP appok igénybe vételét hálózatán (a korábbi szerződések esetében még működnek az ilyen appok). A hálózatsemlegességre vonatkozó jelenlegi szabályozás csupán az átláthatóságot írja elő, vagyis a szolgáltatóknak kötelező közzétenni az elérhető (és tiltott) szolgáltatások mátrixát, eszerint mind a Telekom, mind a Telenor, mind a Vodafone általánosan tiltja a VoIP-ot, az ilyen appok csak a legdrágább díjcsomagokkal vehetőek igénybe. (Tapasztalataink szerint a tiltás a gyakorlatban úgy működik, hogy a mobilappok csak a bejelentkezést és az üzenetváltást tudják lebonyolítani, hang- vagy videohívás indítása esetén a hálózati csomagok egyszerűen nem mennek át, a hívás felépül, hang viszont nincs.)

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról