Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 17. 10:12

Kipróbáltuk: Telenor MyTV

A Telekom egyszer már melléfogott a mobilos tévézéssel a 3G-korszakban, most egy generációval később a Telenor vág neki Magyarországon az online műsorszórásba. Vajon a nagyobb kijelzők és gyorsabb mobilnet indokolja-e az új próbálkozást?

Tavaly komoly meglepetést okozott a Telenor azzal, hogy a Deezer viszonteladói promóció után a következő mobiltartalommal kapcsolatos akciójaként televíziós szolgáltatást vezetett be. A kezdeti tesztidőszak után ma már éles, előfizethető szolgáltatástól ugyan nem vár csodát a cég, de állításuk szerint ilyen ajánlatokkal lehet megszólítani a telekommunikációs költéseiket lazábban kezelő, többet is költeni hajlandó ügyfeleket. Tesztünkben ennek megfelelően azt igyekszünk megfejteni, mit érezne egy technológia iránt fogékony, jól szituált okostelefon-felhasználó, ha előfizetne a MyTV-re.

Az első fontos tudnivaló, hogy a mobilos tévészolgáltatás értelemszerűen kizárólag Telenor-előfizetés mellé igényelhető. Ez azt jelenti, hogy külön szerződést nem kell rá kötni, bekapcsolható opcióként működik, mint mondjuk egy mobilinternet kiegészítő csomag vagy. Maga a szolgáltatás viszont nem kizárólag a Telenor hálózatán használható, sőt, a csomag kialakítása miatt javasolt főleg nem a szolgáltató mobilinternetét terhelni a tévézéssel.

Tévézni weben és tableten

A MyTV kapott egy webes klienst, amit bármilyen böngészőben elindítva használhatunk, illetve Android és iOS eszközökre is megtaláljuk az okostelefonokon és tableteken egyaránt futtatható appokat. A regisztráció indulhat bármilyen felületen keresztül, de a legegyszerűbb az előfizetői SIM-ről küldeni egy SMS-t és követni az utasításokat egészen odáig, amíg megérkezik az aktiváláshoz szükséges jelszó. A későbbiekben mindig a mobilszámmal és egy bármikor megváltoztatható jelszóval lehet belépni a rendszerbe. Az alkalmazások, illetve az adás streamek a YouTube-hoz vagy bármilyen más videószolgáltatáshoz hasonló módon bármilyen hálózatról működnek.

A jelenlegi ajánlat szerint a havi előfizetői opcióhoz jár 1,5 gigabájt kizárólag tévézésre használható keret, ami az átlagos felhasználó számára nem biztos, hogy könnyen értelmezhető lesz elsőre. A tévézést többnyire percben mérjük, de figyelembe véve, hogy a stream minősége függ az adott eszköz kijelzőjének felbontásától is, illetve az épp elérhető hálózat minőségétől, ugyanannyi idő alatt nagyságrendi eltérés is lehet az adatforgalomban.

A tesztünkben használt 720p és 1080p felbontású mobilokkal és a Telenor saját 3G és LTE hálózatán a folyamatos videózás 12-16 megabájt adatforgalmat generált percenként. Ez azt jelenti, hogy a csomagban foglal 1,5 gigabájt körülbelül három sorozatepizód vagy egy Forma 1-es futam megnézésére elegendő. A MyTV nem alkalmas önálló tévészolgáltatásként való használatra, csak akkor, ha van mögötte egy korlátlan internetkapcsolat (pl. Wi-Fi). Az alapcsomagon felül van egy drágább, 7 gigabájtos verzió is, azzal már egy egész napot végig lehet tévézni mobilneten.

Nincs nagy választék

A kínálat még erősen foghíjas, sőt, leginkább a kezdetleges jelző illik rá. Az alapcsomagban lévő “Fedezd fel!” opcióban mindössze a négy, a szolgáltató számára ingyenesen átvehető közszolgálati csatorna, illetve a Sanoma Story5 van benne - ha valaki nem kíváncsi sporteseményekre (pl. Forma-1), nehéz elképzelni, hogy mire használhatja a Duna, Duna World, m1, m2 kombinációt. Minden rosszindulat nélkül kicsi lehet a metszete a mobiltévéért fizetni akaró okostelefonosoknak és azoknak, akik tűkön ülve várják minden nap az Önök Kérték című műsort vagy a Gasztro Angyalt.

Kiegészítő csomagból kettő van, darabja 1490 forintba kerül havonta. Az egyikben élő és visszanézhető adással a Filmbox, AXN és a Sundance csatornák vannak, a másikban pedig az AXN White, AXN Black, FashionBox, FilmBox Arthouse és Story4. Videótár opcióval, de élő adás nélkül pedig az AXN Now, Prorom az első, MTVA és TV2 a második extra csomagban.

Végig sem kell nézegetni a műsorújságot és a vidótárat, hogy tudjuk, ez nagyon halvány. Sorozatokból maximum 3-4 olyan van, ami színvonalas, de stílusonként ez inkább egy-egy, a magazinműsorok és a videótár egyéb filmes katalógusa pedig szintén szűk. Talán a gyerekműsorokból van annyi, hogy a szülők el tudják foglalni a gyereket, amíg az étteremben nyugodtan elköltenek egy vacsorát. Sportban a közmédia ajánlata jelenik meg, tehát a magyar foci egy része, Forma-1, WTCC, illetve a Story4-en az Európa liga.

A Telenor szerint ez csak egy kezdeti stádium, minden fontos csatornával tárgyalnak, de értelemszerűen a nagyobb szereplőknél lassabban haladnak ezek a folyamatok. Emlékeztettek minket arra, hogy a UPC Direct is nélkülözni kényszerült az RTL Klubot 1,5 éven keresztül indulása után. A vita valószínűleg az árakon lehet, a Telenor ugyanúgy fizet előfizetőnként, mint a nagyobb szolgáltatók, de mint új és ilyen szempontból pici szereplő, nincs jó alkupozíciója.

Használhatósági hibák

Más fronton azonban lehetne domborítani. A kezelőfelület, a webes és mobilos alkalmazás megjelenése, működése, használhatósága nem függ a csatornáktól. Maga az adás minden esetben makulátlan egyébként, még nagy képernyős tévén is megfelelő minőségű a kép, jók a színek, a gyors mozgásokat sem semmisíti meg a tömörítés, a hang kellően dinamikus, tiszta.

A felülettel kapcsolatban már az egyszerű felhasználónak is elvárásai lesznek, hiszen mindenki látott már YouTube-klienst, sőt, a katalógus műfajjal biztosan találkoztak a felhasználók például a Play Store-ban. Ehhez képest a Telenor MyTV app erősen fapados, az ikonok, tipográfia és a grafikai elemek gyakran disszonánsak, a menük csúnyák, a gombok kicsik, nehezen lehet eltalálni őket még egy 5 hüvelykes kijelzőn is. A szövegek megjelenítése átgondolatlan, már egy közepes filmcím sem fér ki oda, ahová a tervező megálmodta azt, így ilyenekkel találkozunk, hogy “Fixi, Foxi és…” vagy “Az elveszett…”, “Az utolsó…”.

A katalógusnak csak videotéka-szerű pörgethető megjelenítése van, amit ráadásul nem lehet rendezni, csak a listázás szűkíthető kategóriákra, csatornákra vagy csomagok szerint. A sorozatoknak van saját profiloldala, ahol évadonként látjuk felsorolva az epizódokat, de nem jelöli a felület, hogy melyiket láttuk már és melyiket nem, illetve egy epizód vége után nem indul el automatikusan a következő rész. (ami például a gyerekek folyamatos elfoglalásához hasznos lehetne).

Alapból elindul azonban az élő stream, ami ijesztő lehet tudva, hogy csak 1,5 gigabájtunk van havonta. Ez a beállítások közt kikapcsolható, ugyanitt pedig be lehet állítani, hogy a stream csak Wi-Fin keresztül működjön, illetve lehet kérni az appot, hogy spóroljon az adatkerettel és inkább rosszabb minőségben töltse a filmeket. Távolabbról nézve kevés a különbség, az erős tömörítés inkább tableten látszik meg. Komoly különbséget viszont nem tapasztaltunk sávszélesség terén, a rosszabb minőség mellett is több mint 10 megabájt volt a forgalom percenként.

Egyelőre arra nincs lehetőség, hogy tartalmakat előre leszinkronizáljunk és később, mondjuk utazás közben megnézzük őket ott, ahol nincs térerő vagy korlátlan netkapcsolat. Maga az alkalmazás mindent valós időben töltöget be, azt viszont igen sebesen teszi. Az első indításkor, illetve nagyon lassú adatkapcsolatnál tapasztalhatunk akadozást, homokórázást vagy üres dobozokat, de egyébként a felület gyorsan reagál. A filmek jó kapcsolat mellett szinte azonnal indulnak, az előtöltés sosem tartott tovább 3-7 másodpercnél. Ebből 2-3 másodperc az appon belül telik el betöltéssel, a maradék pedig a pufferelés és a videó indítása.

Az élő tévé és a videótár fülek között találunk egy személyes menüt, amibe el lehet menteni adásokat, sorozatokat, ha azokat később szeretnénk megnézni, illetve itt lesz egy jegyzék a már látott és a rendszer által ajánlott tartalmakból is. A lista áttöltődik minden kliensre, így ha a weben kiválasztottunk valamit, az megjelenik mobilon is.

A funkciók között találunk még egy keresőt, ami meglepően jól működik. Nem csak a címek, de a szereplők, epizódcímek között is lehet keresni. A találatok között megjelennek a töredékszavak is, illetve a kereső nem érzékeny az ékezetekre sem. Hiba talán csak annyi van, hogy a felület itt is nehezen használható, nyers. Az app még biztosan építés alatt van, erre nem csak az a bizonyíték, hogy rendszeresen lefagy és fura dolgokat csinál, hanem az is, hogy a tesztelés 1,5 hete alatt többször frissült. A frissítésekkor egyébként egy-egy kínos hiba meg is szűnt idő, van remény!

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A webes kliens még sajnos a mobilosnál is kezdetlegesebb. Valójában a mobil app felületét kapjuk meg átültetve a böngészőbe, de még arra sem figyelve, hogy itt a képarány fekvő. Kapunk egy széthúzott interfészt, amiben a vetítendő kép picikére van összetolva középen, az oldal nem is reszponzív, illetve semmilyen asztali környezetre jellemző elemet nem találunk. Nincs kihasználva a nagyobb tér, sem az a lehetőség, hogy van egérkurzor.

2020-ra jónak kell lennie

Habár úgy tűnik, hogy rengeteg hiba és probléma van technikai és üzleti szempontból is a MyTV-vel, a lényeget azért nem érdemes elfelejteni. Abban a pillanatban, hogy elindul a stream és kirakjuk teljes képernyőbe, minden tökéletes lesz és azt kapjuk, amit várunk. A koncepcióban van lehetőség, a felületet pedig bizonyára gatyába lehet rázni néhány hónap alatt. A szolgáltató túl nagy kockázatot nem vállalat azzal, hogy élesben rakja össze a megoldást, hiszen viszonylag kevesek igénylik egyelőre ezt. A korai befogadók ráadásul talán türelmesebbek és megbocsátóbbak is a hibákkal szemben, igaz ez csak a technikai jellegűekre vonatkozik. Az Antenna Hungária MindigTV alkalmazása is nyújt hasonlót gyakorlatilag ingyen, igaz ott teljes egészében magunknak kell gondoskodni az adatkapcsolatról és ott is az a helyzet, hogy az alkalmazás borzalmas, maga a videóstream viszont kiváló.

A MyTV annak ellenére maradt egy éles kísérlet, hogy ma már fizetni is lehet érte. A tesztelés valójában folytatódik, de a felülettervezési és használhatósági finomítások és fejlesztések mellett az értékesítő csapat is bekapcsolódhat. A tapogatózást nem érdemes leírni, középtávon kinőhet belőle a Telenor egy fontos lába. Persze az is előfordulhat, hogy ugyanúgy eltűnik, mint a Telekom mobiltévéje.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról