Szerző: Bodnár Ádám

2014. január 9. 14:26

Franciaország: törvénysértő a Google adatkezelési gyakorlata

A Google adatkezelési gyakorlat sérti a francia törvényeket, a vállalatot ezért példásan megbüntette az ország adatvédelemmel és információszabadsággal foglalkozó hatósága. A bírság összegét a Google 10 perc alatt termeli ki tiszta profitként.

A francia adatvédelmi hatóság (Commission Nationale de I'informatique et des Libertés) eddigi történetének legnagyobb büntetését rótta ki a Google-re, miután azt találta, a vállalat adatkezelési politikája ellenkezik a helyi törvényekkel.

A legnagyobb bírság a CNIL történetében

A Google 2012-ben módosított adatkezelési gyakorlatán és vonta össze számos termékének és szolgáltatásának adatkezelési szabályzatát, előkészítve az utat a különböző webes alkalmazások közötti szabad információáramláshoz. A lépés része volt a Google Plus bevezetésének, a minden Google-szolgáltatáson átívelő közösségi hálózati réteg csak úgy működhetett zavartalanul, ha az adatvédelmi elvek is azonossá váltak. A cég mintegy 60 termékének adatkezelési elveit fésülte össze

A CNIL (ejtsd: knil) szerint azonban a vállalat eme tette a francia törvényekbe ütközik, a Google ugyanis nem tájékoztatta megfelelően a felhasználókat arról, pontosan milyen adatokat milyen célokra gyűjt róluk, azokat mennyi ideig őrzi meg, valamint jogalap nélkül kombinálja ezeket az adatokat a felhasználói profilok létrehozására. Ezek a profilok jelentik a Google üzletének alapját, a kiterjedt szolgáltatásportfóliót működtető cég a felhasználók tevékenységének megfigyelésével tudja elérni, hogy a lehető legrelevánsabb hirdetések jussanak el hozzájuk.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A szervezet történetének legnagyobb büntetésével sújtotta a Google-t, a 150 ezer eurós bírság azonban aligha fogja megrázni a 2012-ben 50 milliárd dolláros árbevétel mellett 10 milliárd dollár feletti nettó profitot produkáló céget. A CNIL emellett arra kötelezte a Google-t a francia kezdőoldalán 48 óráig tegyen elérhetővé egy felhívást, amely szerint a 2012-ben bevezetett adatvédelmi gyakorlat nem felel meg a francia törvényeknek.

A Google szóvivője a Reuters szerint úgy reagált, a cég adatkezelési gyakorlata megfelel a törvényeknek, tanulmányozzák a döntést és később tesznek lépéseket. "Folyamatosan együttműködtünk a CNIL-lel, hogy elmagyarázzuk a személyes adatok kezelésére vonatkozó gyakorlatunkat, és hogy ez hogy teszi lehetővé egyszerűbb és hatékonyabb szolgáltatások létrehozását. Alaposan elolvassuk a jelentésüket és ennek fényében döntünk a továbbiakról." Arról nem nyilatkozott a vállalat képviselője, tervezik-e az adatkezelési gyakorlat módosítását.

Másnak sem tetszik a gyakorlat

Franciaország mellett több európai országban, köztük Nagy-Britanniában, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és Hollandiában folynak vizsgálatok a Google adatkezelési gyakorlatával kapcsolatban. Ezekben az esetekben is hasonló mértékű büntetésekre számíthat a Google, ha a gyakorlatát jogsértőnek találják, Németországban például 300 ezer euró lehet a plafon, Spanyolországban pedig egymillió.

Az ügy jól mutatja, miért lehet szükség egy egységes, EU-szintű adatvédelmi hatóságra. Ennek a szervezetnek a létrehozására már el is indult egy folyamat, a megszületésére azonban 2015 előtt  nem valószínű, hogy sor kerül. Az uniós adatvédelem erősítését célozza egy új irányelv is, amely a webes szolgáltatások számára kötelezővé tenné a felhasználói adatok (kérésre történő) teljes törlését. Az úgynevezett "felejtéshez való jog" révén minden szolgáltatás kötelezhető lesz a felhasználói adatok teljes törlésére, visszamenőleges hatállyal.

Az Európai Bizottság egyébként már folytat vizsgálatot a Google ellen, annak azonban nem az adatkezelési gyakorlat a fókusza, hanem hogy a cég keresőpiaci dominanciáját legálisan használta-e fel más piacokon történő előnyszerzésre. Ebben az ügyben a tét is nagyobb, szélsőséges esetben a büntetés a Google éves forgalmának 10 százalékát is elérheti, 5 milliárd dollár is lehet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról