Szerző: Gálffy Csaba

2013. február 13. 15:45

Irrelevánssá válik az okostelefon-piac harmadik helye?

Bronzérmes már nincs - vonhatnánk le a következtetést az okostelefonos platformok jelenlegi állása nyomán. A toronymagasan vezető Androidot távolról követi az Apple, amelyet az apróra zsugorodott BlackBerry és az apróra nőtt Windows Phone követ.

Elkészült szokásos negyedéves okostelefon-piaci felmérésével a Gartner, eszerint a platformok versenyében továbbra is az Android dominál, melyet messze lemaradva követ az iOS, a többi szereplő pedig gyakorlatilag láthatatlanná zsugorodott. Az okostelefonos piac növekedése egyébként lassulóban van, tavaly már "csak" 38 százalékkal több okostelefont adtak el a negyedik negyedévben, 207 milliót az előző év hasonló időszakának 150 milliós darabszámával szemben.

Az Android világa

Volument tekintve az okostelefon-piac vitathatatlan domináns ereje a Google operációs rendszere, amely az előző évek menetelését tovább folytatva továbbra is elképesztő ütemben növeli eladásait - egyetlen év alatt 77 millióról 144 millióra emelkedett a leszállított androidos telefonok száma. Ezzel egyidőben a platform részesedése 51 százalékról 70 százalékra nőtt, ahogy a platform eladásai 88 százalékal bővültek, a teljes piac pedig "mindössze" 38 százalékkal emelkedett.

Okostelefon-piac - leszállított darabszám, millió

Szekvenciálisan, az előző negyedévhez viszonyítva már másodszor csökkent az Android részesedése, ahogy az előző megtorpanást, úgy ezt is az új iPhone megjelenése (és ezzel egyidőben a korábbi iPhone-ok leárazása) okozta, azonban ahogy akkor, most is inkább ideiglenes visszaesésről van szó, nem pedig trendfordulóról.

A pénznyomtató iOS

Az Apple igen erős negyedévet zárt eladások tekintetében, vissza tudta szerezni az elmúlt három negyedévben elvesztett piaci részesedést. Az almás cég azonban még a legerősebb negyedévében sem tudta áttörni a 25 százalékos álomhatárt, mindössze 20,9 százalékos részesedést sikerült elérni. A cég vezetését ez nem zavarja, az iPhone elképesztő eredményhányadának köszönhetően az Apple a teljes mobiltelefon-piac profitjának mintegy 72 százalékát szerezte meg.

Okostelefon-piac - platformok részesedése

Az Apple viszonylag alacsony részesedése azonban hosszabb távon problémákat okozhat, ahogy a nagyon széles elérésre törekvő alkalmazásfejlesztők fokozatosan az Androidot választják elsődleges platformnak, ami az alkalmazások minőségének és mennyiségének áttolódását vonná maga után a Google platformja felé. Egyelőre ez a veszély csupán elméleti, a technológia-szektor központjának számító Egyesült Államokban az iOS továbbra is domináns, köszönhetően a szolgáltatók Apple felé lejtő árazási politikájának.

Harmadik hely: holtverseny

Mondhatnánk, hogy a harmadik helyezett tekintetében holtverseny alakult ki a platformok között, a BlackBerry és a Microsoft rendszerei 3,5 illetve 3 százalékos részesedést szereztek meg 7,3 illetve 6,2 millió leszállított eszközzel. Míg a Microsoft számára ez alapvetően jó hírnek számít, részesedését az egy évvel korábbi 1,8 százalékról sikerült 3-ra tornázni, a darabszámot pedig több, mint megduplázták (2,8-ról 6,2 millióra), a BlackBerry meredeken zuhanva ért le erre a szintre, korábbi részesedése 8,8 százalék volt, eladásai pedig megfeleződtek, 13,1 millióról 7,3 millióra.

A Microsoft esetében sikerről továbbra sem beszélhetünk, a három százalékos piaci részesedés igen vaskos kudarccal ér fel. A több, mint két éve indult operációs rendszer egyelőre egyáltalán nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, a karácsonyi szezonban leszállított valamivel több, mint hatmillió készülék a nagy platformok mögött elképesztően kevésnek számít. Összehasonlításképp érdemes belegondolni, hogy a Microsoft nem is közelít az iOS-hez illetve az Androidhoz, míg az Apple eladásai 8 millióval növekedtek egy év alatt, az Android pedig 67 millió darabbal nőtt, a Windows Phone mindössze 3,4 millióval növelte eladásait.

A verseny a harmadik helyért (részesedés százalékban)

A BlackBerrynek aggodalomra adhat okot, hogy számára még csak most kezdődik az a kétéves tranzíciós periódus, amelyen a Microsoft (és a Nokia) már átvergődte magát, kérdés, hogy a váltást milyen tempóban tudja maga mögött hagyni a kanadai cég. A BlackBerry 10 operációs rendszer ígéretesnek tűnik, de a részesedés növeléséhez lehet, hogy elégtelennek bizonyul a felhasználók szemében. Kérdés, hogy kiváló árazással, ragyogó végrehajtással és zseniális marketinggel sikerül-e megfordítania a cégnek a hanyatlást?

Az eltűnők

Egyértelműen a futottak még kategóriába csúszott le a Bada/Tizen és a Symbian. Előbbi alól a platformtulajdonos Samsung pillanatok alatt húzta ki a szőnyeget, a platform  a harmadik negyedévről a negyedikre felére zsugorodott. Ebben szerepe volt annak is, hogy a Samsung nem adott ki mostanában új telefont az operációs rendszerrel, marketingerőforrásait pedig az androidos zászlóshajók, a masszív profitot termelő Galaxy S III és a Galaxy Note II köré csoportosította át. Badás telefonból a negyedévben 2,6 millió fogyott, ami a piac 1,3 százalékát jelentette

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Symbian szintén élőhalottnak tekinthető, a Nokia nemrég bejelentette, hogy az elavult operációs rendszerrel többé nem ad ki telefont, a PureView 808 lett a platform legutolsó modellje, amelyet így dicső múltjának megfelelően, stílusosan temetett el a finn gyártó. A Symbianos modellekből így is elfogyott 2,56 millió darab, szemben az előző év hasonló időszakában eladott 17 és fél milliós darabszámmal.

Ki lesz a harmadik? Lesz harmadik?

Az okostelefon-piac legnagyobb kérdése már nem az, hogy melyik platform lesz az Android és az iOS mellett a harmadik nagy szereplő, hanem hogy egyáltalán lesz-e ilyen harmadik versenyző. Az első két helyezett együttes piaci részesedése ugyanis egy év alatt 75 százalékról 90 százalék fölé nőtt, ezzel a potenciális harmadik helyezett mozgástere is 25 százalékról 10 százalék alá zsugorodott, trendfordulóra pedig egyelőre semmi nem mutat.

Az erős harmadik helyezésre pályázó platformnak a következő néhány negyedévben kell igazi áttörést mutatnia. Erre jelenleg leginkább a BlackBerry látszik esélyesnek, a friss operációs rendszer pont akkor toppanhat be, amikor a Windows Phone újdonságának lendülete épp kifulladni látszik, az Apple iOS pedig lassan alaposabb ráncfelvarrásra szorul. Amennyiben a kanadai gyártónak valóban bújkál néhány tízmillió titkos rajongója, a következő negyedévekben újra tízmilliós darabszám fölé, netán két számjegyű piaci részesedésig tornázhatja magát a platform.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról