Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 21. 14:07

Szigorodnak a Kickstarter feltételei

Számtalan kisebb-nagyobb úgynevezett “crowdfunding” szolgáltatás működik a weben, ezek közül a legismertebb és legelismertebb is egyben a Kickstarter. A működés lényege, hogy bárki szabadon megméretheti a közösséggel ötletét, jelezheti, mennyi pénzre lenne szüksége a megvalósításhoz és ha az embereknek tetszik, beszállnak.

A weboldalon kiváló felületet kapunk ahhoz, hogy bármilyen ötletet felvessünk, legyen szó gyártásról, fejlesztésről vagy szolgáltatásról. A többnyire kis összegű, adományszerű befizetésekért cserébe a projektgazda kisebb ajándékokat ajánl fel. Ha termékről van szó, akkor gyakori, hogy a megvalósult eredményből kapnak a "befektetők" egy példányt, így gyakorlatilag előfinanszírozzák a vásárlást.

Túl sokat vállalnak a projektek

Az emberek néhány tíz dollárt áldoznak általában a nekik tetsző ötletekre, de mivel több ezren vagy több tízezren is rárepülhetnek egy jól hangzó projektre, így nem lehetetlen a százezres vagy akár a milliós közösségi tőkeinjekció elérése sem. A nagy szabadság azonban a vártnál jobban félrevitte a szolgáltatást és a három alapító, Perry Chen, Yancey Strickler és Charles Adler egybehangzó véleménye szerint tenni kellett valamit, hogy a Kickstarter ne silányuljon egy webbolttá, ahol a vevők valójában garancia nélkül előre fizetnek.

A változtatások közül az első, hogy minden új projektnél a jövőben tudni kell válaszolni arra a kérdésre, hogy mik a kockázatok és a kihívások, amikkel ennek a projektnek szembe kell néznie és mit tud felmutatni a csapat annak érdekében, hogy ezeket leküzdje. Ezzel az új feltétellel egyrészt maguk az ötletgazdák is rá vannak kényszerítve arra, hogy érdemben gondolkodjanak a startup vállalkozások szempontjából igen fontos kérdésen. Másrészt a hozzájárulók is sokkal tisztábban láthatják majd a számtalan variáció között, hogy mik azok, amik valódi eséllyel valósulhatnak meg.

Az alapítók szerint túlzó leírásokkal találkozni mostanság a Kickstarteren, mindenki szeret nagyot mondani és olyanokat vállalnak a projektek indítói, amikhez nem tudják tartani magukat. Előfordulhat, hogy a történet jól hangzik, de a demagóg és felületes lódítás becsaphat sok jóhiszemű adakozót. Ráadásul többségében itt nem arról van szó, hogy az ötletgazdák a nyerészkedés olcsó módját választották volna, egyszerűen irreális elvárásokat támasztanak magukkal és a világgal szemben. A helyes út, amit bármilyen projektmenedzser javasolna bármilyen szituációra, hogy “ígérj alul, teljesíts túl”.

A Kickstarter esetében az arányokat valószínűleg az tolta el, hogy a 2010-es indulás után az iPhone “Elevation Dock” 1 millió dollárt gyűjtött, egy másik esetben a híres játékfejlesztő, Tim Schafer (Day of the Tentacle, Brutal Legend) pedig 3,3 milliót kalapozott össze. Ez pedig felbátorította a startupokat arra, hogy nagyokat álmodjanak és annak ellenére, hogy az adott pillanatban pár tízezer dollárt sem tudnának okosan elkölteni, milliós terveket rajzoljanak fel.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A terméket ígérő projektek egy trükkje ráadásul az volt, hogy a nagyobb adományért cserébe több terméket ígértek, így növelve a számokat mesterségesen. A Kickstarter ennek is véget vet, a jövőben tilos több darabot felajánlani bármiből, természetesen ez alól kivétel az olyan eszköz, ami csak párban vagy több példányban működik. Ezzel kiüthetőek azok a projektek, amik már egy szinte kész terméket akarnak értékesíteni a Kickstarteren keresztül nagy példányszámban.

Nem bolt!

A változásokhoz továbbá hozzátartozik, hogy a Kickstarter elkezdte publikálni a statisztikákat a projektekkel kapcsolatban, így látszik, hogy mely történetek működőképesek és melyek nem. Szeptember 8-án például látszik, hogy csak a New York körzetben az emberek 37,4 millió dollárt tettek bele 4420 projektbe a ThingsWeStart.com szerint. Szeptember 5-én az Egyesült Államokon belül összesen 274,6 millió dollárt szántak közösségi befektetésre. A Kickstarter statisztikái szerint pedig 29830 projekt volt eddig sikeres, míg másik 38183 elbukott, nem valósult meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról