Szerző: Gálffy Csaba

2012. augusztus 10. 15:03

Hogyan lesz a cloudból munkahely?

Nem fenyegetésként, inkább lehetőségként érdemes a fokozatosan beköszöntő “felhős korszakra” gondolni - derült ki az IDG és a HWSW kiadók zervezésében zajlott Sysadmin Day kerekasztal-beszélgetésén.

A marketing szerint a felhős rendszerek egyik legfontosabb előnye a költségcsökkentés, amelyet elsősorban az emberi erőforrások leépítésével lehet elérni. A szakemberek azonban cáfolják ezt - az informatikus igenis releváns marad a jövőben is, a "közmű" helyett pedig a valódi értékteremtésre koncentrálhat.

Kinek lesz munkája a cloud-korszakban?

A Sysadmin Day 2012-n rendezett második kerekasztal-beszélgetés témájának jó apropót adott a Gartner 2010-es kutatása, melyben a piackutató azt jósolta, hogy 2012-re a cégek mintegy fele már semmilyen informatikai eszközt nem fog birtokolni, hanem azokat szolgáltatásként veszi igénybe.

Rideg Márton a Microsoft Magyarország képviseletében a beszélgetés során elmondta, hogy a cloud computinggal kapcsolatos kérdés ma nem az, hogy mekkora arányban kell kiszervezni illetve megtartani az eszközöket. A szakember szerint sokkal inkább érdemes az IT-divízió teljesítményének emelésére fókuszálni, az IT szolgáltatásait igénybe vevők elégedettségére koncentrálni.

Szatmári Tamás, a Revevol Magyarország képviseletében fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a jelenleg elérhető cloud-megoldások elsősorban a kisebb, induló cégeket célozzák, amelyek az ilyen rendszerekkel jelentős induló tőkét képesek megspórolni, ráadásul a nulladik pillanattól magas szintű szolgáltatásokat vehetnek igénybe.

47:07
 

Sysadmin Day 2012 kerekasztal

Még több videó

A kerekasztal részvevői: Kerepes Tamás, Szatmári Tamás és Rideg Márton

Sysadmin Day 2012

Rekordszámú, több mint négyszáz résztvevővel zajlott július utolsó péntekjén az idei Sysadmin Day a margitszigeti Holdudvarban. Az idei rendezvénynek a tűzfalakat gyártó NETASQ volt a főtámogatója.
Az érdeklődők meghallgathatták a kerekasztal-beszélgetéseket, értékes nyereményekért játszattak a NetAcademia kvízében és szórakozhattak a támogatók (NETASQ, Cisco, Balabit,  Biztributor, Zyxel, F-Secure, AIDA64, ESET, Symantec, Ingram Micro, Adobe, Alphasonic, Doclerweb, FSF Alapítvány, Profession) pavilonjainál. A szakmai program után Aranyosi Péter fellépése következett, a résztvevők emellett szkanderezhettek a Rippel testvérekkel.
Az eseményről készült képgaléria itt érhető el.

Kerepes Tamás, az Oracle technológiákat forgalmazó WEBváltó képviseletében nem aggódik a rendszergazdák jövőjét illetően. Egyrészt mert Magyarország mintegy 5 évvel van lemaradva például az Egyesült Államokhoz viszonyítva, másrészt mert a számítógépes rendszerek száma nagyságrendekkel fog megnőni a közeljövőben. Így hiába töltünk jóval kevesebb időt egy-egy rendszerrel, összességében az üzemeltetéshez szükséges emberi erőforrások iránti igény nem csökken majd.

A cloud-korszak ugyanakkor új lehetőségeket is nyújt a hazai szakembereknek. “Nem kell azt gondolni, hogy a felhős szolgáltatásokat nálunk sokkal okosabb, tehetségesebb szakemberek nyújtják és elveszik munkahelyeinket. Tény, hogy ez egy globális piac, így indiai, kínai, amerikai informatikusokkal kell versenyezni, de semmi nem zárja ki, hogy e szolgáltatások egy részét ne Magyarországról szolgáltassák. Ma már több százra tehető azon magyarországi informatikusok száma, akik itthonról nyújtanak felhős szolgáltatásokat külföldre.” - tette hozzá Kerepes Tamás.

Ki dönt a cloudról és ki vezeti be?

A beszélgetésből kiderült, hogy az is tévhit, hogy a “felhőt az üzlet az IT feje fölött be tudja vezetni”. Hiába képes ugyanis a döntést meghozni és a szerződést megkötni egy cég vezetése az IT megkérdezése nélkül, a bevezetéshez még a felhő esetében is szükség van az informatikusra. Az ok prózai: az induló vállalkozásokat kivéve sehol nem a nulláról indul egy új szolgáltatás, mindig vannak régi rendszerek és adatok, amelyeket át kell vinni az újba. Ezt pedig a rendszergazdák, az üzemeltetők végzik mindenhol, megkérdezésük nélkül lehet döntést hozni, de a bevezetés nélkülük nem lehetséges.

Hogyan lehet a kompetenciákat megszerezni?

Roppant egyszerűen - válaszolta Szatmári Tamás a fenti kérdésre. Az üzemeltetésben jártas szakembereknek egy SaaS-bevezetéshez elegendő lehet két nap intenzív felkészülés, elmélyülés a dokumentációban. “Pedig a gépháztető alatt bonyolult szerkezet duruzsol” - replikázott Rideg Márton - “a megbízható, jogi kereteknek és a teljesítményigénynek megfelelő szolgáltatás üzembe helyezéséhez és üzemeltetéséhez rengeteget kell tanulni. Azt azért Rideg is elismerte, hogy a belépő szintű, a kkv-k igényeit célzó szolgáltatások pillanatok alatt, felhasználói szintű tudás mellett beindíthatóak, az adatmigrálást is tartalmazó, vagy nagyvállalati felhasználást célzó felhős rendszerekhez azonban komoly felkészültség kell.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az informatika a folyamatos változás világa, mindig jönnek újabb és újabb technológiák, amelyeket a szakembernek meg kell tanulnia - mondta Kerepes. Az új kihívást legfeljebb a változás felgyorsulása jelenti, hirtelen nagyon sok újat kell elsajátítani. Ettől függetlenül az informatikusnak most is csak annyit lehet tanácsolni, mint eddig: tanulni, tanulni, tanulni - tette hozzá Kerepes.

Rideg még ennél is tovább megy: a jól tájékozott informatikus egyenesen a változás motorjává válhat az IT-szervezetben, élére állhat a változásnak.

Hogyan pozicionálja magát az informatikus az “új korszakban”?

A magyar cégek költségeinek országos átlagban mintegy 5 százalékát teszik ki az informatikához köthető kiadások (beszerzésektől a bérköltségekig). Ez az arány csak a nagyobb pénzügyi vállalatok esetében megy feljebb, 8 százalék köré. Ha egy cégen belül az IT nem tudja megmutatni, hogy legalább ekkora értéket tud teremteni, akkor súlyos bajok vannak a részleg vezetésével. Az IT alacsony költségaránya mellett pedig különösen meglepő, hogy vannak vállalatok, ahol költségcsökkentést az informatikusok kirúgásával szeretnék elérni.

02:33
 

Sysadmin Day 2012 összefoglaló

Még több videó

Sysadmin Day

Ahogy azt az júniusi App!cloud konferencia kapcsolódó előadásaiban is hallhattuk, az informatikus számára kiváló lehetőséget ad a felhő arra is, hogy megmutassa magát és munkáját a vezetésnek. Az email és egyéb, "közműszámba" menő szolgáltatások üzemeltetése ma már nem ad valódi versenyelőnyt, a rendszerek megbízható üzemelése pedig már senkinek nem tűnik fel - a néha becsúszó leállások azonban annál inkább.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról