Szerző: Dojcsák Dániel

2012. július 5. 15:44

Waze: már 20 millióan vannak!

Az izraeli startup által eletre hívott közösségi adatokkal táplált forgalmi információs és navigációs alkalmazás komoly mérföldkőhöz ért, a felhasználók száma átlépte a 20 milliót. Bármely szolgáltatásnál szép ez, de a Waze esetében nem csak a népszerűséget, de a pontosabb adatokat és a jobb minőséget is jelenti a több felhasználó.

Húszmillió felhasználó ugyanis ebben az esetben húszmillió bemeneti pontot is jelent, ahol a forgalommal és utakkal kapcsolatos információk, adatok keletkeznek. A Waze működési elve, hogy a navigálni akaró, vagy a dugókat elkerülni vágyó felhasználó maga is közzéteszi az éppen aktuális helyzetét, így a forgalmi információk akkor és ott jönnek létre, ahol felhasználók is vannak. Ezen túl pedig maga a térkép is úgy bővül és csiszolódik, hogy a felhasználók utazásainak naplóját dolgozza fel a startup.

A kliens elérhető egyébként Android, iOS, BlackBerry, Symbian és az ősi Windows Mobile platformokra, azaz szinte minden okostelefonhasználó választhatja a professzionális megoldások helyett a közösségit. Úgy tűnik ezt sokan meg is tették, a most bejelentett 20 milliós gárdának több mint a felét az elmúlt fél évben sikerült verbuválni és a növekedés üteme egyre csak gyorsul. Csak az elmúlt harminc napban 1,8 millióan próbálták ki a közösségi szolgáltatást. Bizonyára vannak leszakadók és egyszeri érdeklődők is, de közben az aktív közösség is bővül, mostanáig a felhasználók 5,1 milliárd kilométert utaztak bekapcsolt Waze mellett (átlagosan 255 km).

20 millió letöltés 67 millió dollárból

A felhasználók mellett a befektetők is bizalmat szavaztak az izraeli startupnak, több neves kockázatitőke-befektető is beszállt a cégbe, közel 67 millió dollárnyi alapot összerakva 2008 óta. A cég most pedig végre meglódult, ami a fent említett felhasználói függés miatt kritikus volt a Waze szempontjából. Az egész szolgáltatás értelmetlen, ha nincs meg benne a kritikus tömeg, ami ahhoz kell, hogy elegendő és elegendően jó minőségű adat álljon rendelkezésre a helyes navigációhoz.

01:29
 

Waze-re fel!

Még több videó

A tekintélyes méretű felhasználói bázis ellenére a Waze még mindig nem számít univerzális eszköznek, hiszen azoktól a helyektől eltávolodva, ahol felhasználók kóborolnak, megint csak nem lesz adat a navigációhoz. Ráadásul a 20 milliós bejelentett szám nem az aktív felhasználókat jelenti, hanem a letöltések számát, mint a közleményből kiderül, így a túlzott öröm talán indokolatlan.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Persze a cég érdemei vitathatatlanok és a kliensek is megállás nélkül fejlődnek. Az iPhone felhasználók például kihasználhatják a hangutasításokat vezetés közben ha a forgalomról akarnak érdeklődni. Hosszú távon viszont nehéz megjósolni, hogy mi lesz a Waze sorsa, főleg azt követően, hogy az iOS is megkapja a saját ingyenes és beépített turn-by-turn navigációját. A legfontosabb piacokon nem lesz értelme ezt használni, hiszen a platformszolgáltatók által nyújtott navigáció is tudja a közösségi adatokat visszaforgatni, annyi különbséggel, hogy ott van professzionális térképészeti munka, kamerás ellenőrzés, illetve szerződött partnerek a forgalomméréshez. A Waze maximum azokban az országokban lehet igazán népszerű, amit a Google és az Apple nem támogat majd.

Magyar rajongók

Hazánkban egyébként egy kicsi, de egyébként nagyon lelkes és aktív Waze közösség működik viszonylag sok aktív felhasználóval. Volt már Waze találkozó is, illetve a Budapest Meetup keretein belül nálunk mutatták be az első kamerás telemetriát használó Waze-autót, ami egy olcsó alternatíva a Google vagy a TomTom által használt kamerás rendszerekre. Sőt, a néhány tucat aktív tagot számláló magyar közösség annyira hisz a Waze-ben, hogy himnuszt is költöttek a szolgáltatáshoz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról