Szerző: Koi Tamás

2012. június 12. 13:46

Százmilliós bírság a T-Mobile-nak és a Vodafone-nak

Összesen 150 millió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal a Vodafone Magyarországot és a Magyar Telekomot, amiért a két cég 2010-es és 2011-es reklámjaiban jogsértő módon népszerűsítette mobilnetes szolgáltatásait.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a versenytárgyalásokat követően a szokásosnál jelentősen hosszabb döntéshozatali idő után megállapította, hogy a Magyar Telekom és a Vodafone Magyarország jogsértően reklámozta mobilnet-szolgáltatásait tavaly és tavalyelőtt. A két eljárás, melyben kivételesen egyszerre hozott döntést a GVH tavaly év elején indult, és szintén kivételes helyzetet teremtett a távközlési piacon, hogy az érintett felek egymást panaszolták be a versenyhivatalnál.

Egymást nyomták fel

A két cég vitája azután mérgesedett el, hogy a Vodafone Magyarország egy független piackutató cégtől megrendelt felmérésre hivatkozva tavalyelőtt decembertől tavaly júniusig több marketingkampányában is azt állította, övé a leggyorsabb mobilnet-hálózat hazánkban. A T-Mobile a P3 Communicaitons által végzett felmérés hitelességét először vitatta, majd végül a Gazdasági Versenyhivatal elé citálta a Vodafone-t, illetve maga is aktív szerepet szánt kampányaiban annak az üzenetnek, hogy ha valaki a leggyorsabb adathálózatot szeretné használni, a magenta szolgáltatót kell válassza.

A T-Mobile korábban úgy érvelt, a hálózati paramétereket egységesen mérő és értékelő Mátrix-analízis adhat csak megfelelő képet arról, hogy melyik szolgáltató hálózata mire képes, ez alapján készül többek közt a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) havi monitoringja is. Márpedig ebben a Vodafone a 3G-s szolgáltatással lefedett területeken csak 150 kbps letöltési és 40 kbps feltöltési sebességet vállalt, illetve ennyit garantált ügyfeleinek az "esetek 80 százalékában", miközben a T-Mobile a 3G/HSPA helyszíneken jóval nagyobb, 2000/800 kbps sávszélességet garantált ügyfeleinek.

A GVH a Vodafone kampánya kapcsán leginkább azt kifogásolta, hogy az ominózus mérés alapján csak egyes nagyvárosokban (ahol a mérések ténylegesen készültek) lehetett volna következtetéseket levonni a hálózat sebességére vonatkozóan, a reklámok azonban országszerte minden fogyasztónak szóltak. A T-Mobile esetében a megadott adatok a teljes, százalékban megadott hálózati lefedettséget reprezentálták, itt azonban az okozott aggályt, hogy a mérések csak a le- és feltöltésre vonatkoztak és nem vizsgálták a webböngészési sebességet valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések, valamint a webböngészés esetén.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A versenyhivatal álláspontja szerint ezzel a két távközlési cég jogszerűtlen összehasonlító reklámot alkalmaztak és a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A határozatban a GVH a Vodafone-ra 50 millió, a T-Mobile-ra pedig 100 millió forintos bírságot rótt ki. A két bírság közti eltérés a hivatal álláspontja szerint a reklámokra fordított kiadások eltérő mértékével indokolható.

Már megy az újabb vizsgálat

A hivatal egyébként alig pár hete indított újabb vizsgálatot a Vodafone ellen, szintén mobilnetes reklámok kapcsán. A GVH most azt vizsgálja, hogy a Vodafone a 2012. február 13-i héttel kezdődően futó reklámkampányában elhangzó szlogenek ("Az igazán jó hálózat az, amire mindenhol, minden helyzetben számíthatsz. A Vodafone vadonatúj hálózata országszerte veled van.") alkalmasak voltak-e a fogyasztók megtévesztésére. Emellett felmerült, hogy az akkoriban futó televíziós reklámban a mobilszolgáltatók közötti hálózat-minőségi különbség bemutatása nem volt tárgyilagos.

A mostani határozattal kapcsolatban megkerestük a Magyar Telekomot és a Vodafone Magyarországot is: "A Magyar Telekom reklámja a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében készült, reakcióként egyik versenytársunk, álláspontunk szerint megtévesztő kommunikációs kampányára. A vállalat álláspontja szerint hirdetései a versenyjogi szabályokkal összhangban voltak, ezért a Telekom a Gazdasági Versenyhivatal határozata ellen várhatóan bírósági keresetet nyújt be" - nyilatkozták lapunknak a Telekom sajtóosztályán.

"Sajnálatosnak tartjuk, hogy jelenleg Magyarországon nincs olyan mérési módszertan, ami az ugrásszerűen fejlődő, s modernizált hazai hálózatok új paramétereit megbízhatóan és mindenki által elfogadható módon mérni tudná. Ezért a Vodafone Magyarország szorgalmazza egy közös módszertan kialakítását a társzolgáltatókkal és az NMHH-val, a GVH határozata ellen pedig keresetet nyújt be a bíróságon" - mondták el a HWSW kérdésére a Vodafone-nál.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról