Szerző: Koi Tamás

2012. május 18. 12:21

Bezárult a kör, mi fizetjük a telefonadót

Az Országgyűlés ma délelőtt megszavazta azt az új, kormánypárti javaslattal benyújtott adótörvényt, melynek része a távközlési szolgáltatók által fizetendő új adónem, a telefonadó. A kabinet végül nem engedett a mobilszolgáltatók nyomásának, pedig egyikük előre kilátásba helyezte, hogy az adót át fogja hárítani a fogyasztókra.

Nem született kompromisszum a kormány és a mobilszolgáltatók közt a telefonadóról, az Országgyűlés ma a múlt heti állapothoz képest változatlan formában, név szerinti szavazással döntött az új adónem törvénybe iktatásáról. Ez azt jelenti, hogy a távközlési szektor legnagyobb szereplőit fél éven keresztül két ágazati adó is sújtja majd - a Telenor éppen tegnap jelezte, hogy ameddig ez az állapot fennáll, a telefonadó jelentette többletköltségeket áthárítja a fogyasztókra.

Kérés, javaslat, fenyegetőzés

A nagyközönség számára az új Széll Kálmán terv május eleji bejelentésével ismertté vált kormányzati tervek a telefonszolgáltatásokat sújtó adókról eleinte azt sejtették, hogy az új, forgalomalapú adónemet az előfizetők fogják fizetni. Az iparági szereplők, így elsősorban a leginkább érintett mobilszolgáltatók, a Magyar Telekom, a Vodafone és a Telenor számára a sikertelen egyeztető tárgyalásokat követően múlt hét végén, a törvénytervezet benyújtásakor vált világossá, hogy valójában nem az ügyfelek, hanem a szolgáltatók lesznek az adóalanyok.

Az új adójogszabály által érintett valamivel több mint 14 millió előfizetés közül nagyjából 11 milliót az említett három mobilcég kezel, a nagyobb piaci szereplők közt található még a vezetékes telefonszolgáltatást (is) nyújtó UPC, a DIGI és az Invitel is. A mobilszolgáltatók közös közleményükben hangsúlyozzák, "mindent megtettek az egyeztetések sikere érdekében" és elfogadhatatlannak tartják az eljárást.

A cégek a hét elején még egy utolsó, kétségbeesett kísérletet tettek arra, hogy a percenként, SMS-enként és MMS-enként fizetendő 2 forintos adó jelentette terheket mérsékeljék, egyúttal "nyomatékosan kérték" az Országgyűlést, fontolja meg azt a javaslatot, hogy az adót ne csak telefonszolgáltatások, hanem a televíziós műsorszóró szolgáltatások után is fizessék az érintett cégek, ezzel eloszlatva a szektorra vetített terheket.

A három hazai mobilszolgáltató közül a Telenor tegnap rideg hangú nyilatkozatában ennél is tovább ment: a cég a sajtóval üzenve közölte, amíg az ágazati különadót és a telefonadót egyszerre kell fizetnie, az utóbbi által jelentett terheket közvetett módon át fogja hárítani a fogyasztókra. Kutas István, a cég kommunikációs igazgatója az MTI kérdésére elmondta, a telefonadó becslések szerint nagyjából havi egymilliárd forint plusz terhet jelent a szolgáltatónak, amit "nem tud lenyelni". A Vodafone ugyanekkor arra figyelmeztetett, a telefonadó forgalomcsökkenést fog eredményezni, ez pedig az áfabevételek jelentős csökkenésében fog jelentkezni. A szolgáltató emellett titokzatosan közölte: a hét elején meghozták a "szükséges döntéseket" a telefonadó kapcsán, ám ha az Országgyűlés elfogadja a három mobilszolgáltató közös kompromisszumos javaslatát, készek felülvizsgálni azokat.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A három szolgáltató közül ezúttal a Magyar Telekom nyilatkozott a leginkább visszafogottan, jóllehet múlt héten még éppen Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató utalt burkoltan arra, hogy a telefonadó nem biztos, hogy megállja a helyét az Európai Unió jogrendszere alapján. Mattheisen a héten ehhez képes úgy fogalmazott, cége szerint, hogy "fenntartható" megoldásra van szükség a távközlési adó kapcsán, mely versenysemleges és érvényesül benne az egyenlő elvárás elve - ezzel utalva a hét elején benyújtott kompromisszumos javaslatra.

Adós, fizess!

Az Országgyűlés mai döntését követően egyelőre sem a Magyar Telekom, sem a Vodafone nem adott ki újabb állásfoglalást. A Telenor lapunk megkeresésére közölte, alapvetően marad tegnapi álláspontjánál, vagyis az előfizetők számíthatnak arra, hogy a nyártól nagyobb összegű számlát kapnak a szolgáltatótól. Az ágazati különadót követő árpolitikát alapul véve ugyanerre számíthatnak a másik két szolgáltató ügyfelei.

A telefonadót létrehozó törvény július 1-től lép hatályba, a szolgáltatóknak augusztus 1-től kell megfizetniük az új adót.

Frissítés: A Magyar Telekom péntek délután tényszerűen ismertette a telefonadó bevezetését, illetve az azzal járó, becsült terheket. A cég sajtóközleménye szerint az adónem miatt nagyjából 10 milliárd forintos plusz költséggel számol a társaság. Nagyjából ezzel egy időben befutott a Vodafone nyilatkozata is. A szolgáltató sajtóosztályán elmondták, hogy a Kormány által a Parlament elé beterjesztett törvényjavaslat ismeretében már a hét elején meghozták a szükséges döntéseket. Mivel az Országgyűlés a szolgáltatók javaslatait figyelmen kívül hagyva gyakorlatilag változatlan tartalommal szavazta meg a törvényt, ezért e döntések felülvizsgálata nem szükséges, a cégnél az előkészületek gőzerővel folynak, ám a részletekről csak későbbi időpontban kívánnak tájékoztatást adni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról