Szerző: Dojcsák Dániel

2011. november 30. 12:56

20 évre megfigyelés alá veszik a Facebookot

Az amerikai Federal Trade Commission (FTC) tegnap bejelentette, hogy a Facebookkal hosszú távú megegyezést kötött a személyiségi jogok védelmének kérdéseiről. A jövőben minden privát szférát érintő változtatás opt-in kell legyen és 20 éven keresztül árgus szemekkel figyelik a Facebook minden lépését.

A Facebook 2009 decemberétől kezdve jelentős változtatásokat hajtott végre a biztonsági és adatvédelmi beállításain, aminek a célja eredetileg az volt, hogy a felhasználók számára nyilvánvalóbb, átláthatóbb legyen a bonyolult rendszer. Az eredmény sok esetben azonban épp az ellenkezője lett, a felhasználókat inkább összezavarták a változások és sokan több információt osztottak meg önmagukról, mint amennyit szándékoztak.

Panaszáradat

A következmények pedig nem maradtak el, igazi panaszcunami zúdult az amerikai FTC-hez felhasználóktól és privát szférát védő civil szervezetektől. 2010-ben a Facebook a nyomás hatására további változtatásokat vezetett be, hogy elkerülje a bizottsági vizsgálatot, de ez is visszájára sült el és a korábbinál is több panasz érkezett. A Facebook továbbra is manipulálja a felhasználók adatvédelmi beállításait és saját szabályzatát, a bevitt személyes adatok az emberek számára csak korlátozottan befolyásolhatóak, kereskedelmi célokra viszont széles körben elérhetőek - írja az Electronic Privacy Information Center (EPIC) a Kongresszusnak fogalmazott levelében, majd hozzáteszi: A cég ezt többször megismételte, a felhasználók pedig egyre dühösebbé és frusztráltabbá váltak.

A vád szerint tehát a Facebook megtévesztette saját felhasználóit és a szükségesnél több adatot adott ki külső felek, például alkalmazásfejlesztők számára. Az FTC vizsgálata megállapította, hogy a Facebook több esetben ígért olyan adatvédelemmel kapcsolatos dolgokat, amiket később nem tartott be. A komolyabb következmények előtt a Facebook inkább belement egy számára előnytelen egyezségbe, ami kimondja, hogy a közösségi oldal a jövőben bármilyen privát szférát érintő változtatást csak is a felhasználók előzetes beleegyezésével vezethet be. Az adatok megosztásának módja pedig csak úgy módosítható, ha előtte a felhasználót a rendszer tájékoztatja a változásról és annak következményeiről.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ezen felül a Facebook aláveti magát egy külső, független minősítőnek, ami rendszeresen megvizsgálja a rendszer adatvédelmi megoldásait és értékeli azokat az elkövetkezendő 20 év során. Az első ilyen audit a következő 180 napon belül meg kell történjen és 2032-ig legalább kétévenként meg kell ismételni az FTC döntése értelmében.

Mark Zuckerberg is bevallotta, hogy cége több esetben hibás lépéseket tett adatvédelmi kérdésekben. Elsőként nekem kell bevallanom, hogy egy csomót hibáztunk. Emellett viszont el kell mondani, hogy az a kevés számú, de komoly elkövetett hiba, mint a négy évvel ezelőtti Beacon termék, illetve az újdonságok és változtatások gyengén kivitelezett bevezetése sokszor beárnyékolja azt a sok jó dolgot, amit egyébként tettünk - írta hivatalos blogjában a Facebook alapítója. De mindig tudjuk jobban is csinálni. Elkötelezett vagyok abban, hogy a Facebook élen járjon az átláthatóságban és a privát szféra megfelelő kezelésében.

Hibásnak tartja magát Zuckerberg

Az FTC bejelentésével párhuzamosan a Facebook jogi csoportjának két tagját kinevezték adatvédelmi igazgatónak, egyikük a termékekért, másikuk pedig a szabályzatokért lesz felelős. A cég szerint ez további garanciákat ad arra, hogy a Facebook a jövőben nem lép félre. Zuckerberg hosszasan sajnálkozik és ígérget bejegyzésében, igyekszik megmagyarázni, hogy minden lépést az eredeti elv vezérelt, miszerint az embereket össze lehet kötni egymással.

A Facebook némileg kínos helyzetbe került. Két fontos újítása is elakadni látszik, ami meghatározta volna a 2012-es trendeket. Szeptember óta csúszik a Timeline bevezetése, továbbra is csak a fejlesztői tesztben résztvevők láthatják profiljukat az új nézetben, emellett döcögősen indul az aktivitások automata naplózása is. Néhány újság, illetve webes szolgáltató kísérletezik vele, például a Spotify vagy a Wall Street Journal fogyasztók profiljában lehet valós időben követni, hogy éppen mit olvasnak, mit hallgatnak. Az egyébként jogos kritikák szerint viszont egyáltalán nem szerencsés adatvédelmi, sem funkcionális szempontból automata feedeket csatornázni a profilokba. Várhatóan a Facebook most kénytelen mindkét területen az elképzeléseit validáltatni a külső auditorral és az FTC-vel, mielőtt egyáltalán bemutatja széles körben.

Csak óvatosan!

A Facebook az őt érő támadásokat az agilis fejlődéssel eddig könnyen kivédte és közel 800 millió felhasználót csábított magához - akiket inkább összezavartak a változások és sokan több információt osztottak meg önmagukról, mint amennyit szándékoztak.. A jövőben viszont már nehezebben haladhat előre a közösségi oldal, vége az online közösségi hálózatok aranylázának, többé már ez a terület sem vadnyugatként viselkedik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról