Szerző: Dojcsák Dániel

2011. szeptember 6. 09:48

TomTom - az okostelefon nem ütött ki minket a játékból

A navigációs piac klasszikus szereplőit nagyon sokan temetik mióta az okostelefonok feltörésével párhuzamosan megjelentek az olcsó, illetve ingyenes navigációs megoldások, például a Nokia vagy a Google prezentációjában. Az eddig megismert PNA piac valóban dőlni látszik, de a holland TomTom egyáltalán nem aggódik, a cég 20 éves története alatt átélt már több nagy forradalmat is.

A berlini IFA-n a HWSW Maibel Rodriguezzel, a TomTom mobil divíziójának go to market menedzserével beszélgetett arról, hogyan hat az okostelefon piac robbanása a TomTom az elmúlt 10 évben főként a PNA eszközeire épített üzletére. Az előzetes percepció alapján könnyű levonni azt a következtetést, hogy a TomTom, csakúgy mint a Garmin elveszít egy jelentős piacot, konkrétan azokat a felhasználókat, akik többnyire eseti jelleggel, egy-egy nyaralás vagy az otthoni városi közlekedés alatt vették elő a kesztyűtartóból a PNA-t. Ezen felhasználók számára többé nem szükséges egy külön eszközt tartani, az okostelefonok ma már képesek az ő alapvető igényeiket tökéletesen kielégíteni, sőt, a Nokia és a Google belépésével már a szoftver megvásárlása is kimaradhat.

20 éve csinálják

A TomTom története 1991-ben kezdődött, akkoriban a GPS-t még csak katonai célra használták, az otthoni navigáció eszköze még bőven a papírtérkép, esetleg az iránytű és a szextáns volt. A cég üzleti alkalmazások fejlesztésével kereste a kenyerét, többek közt mérőóra-leolvasó és vonalkódolvasó megoldások létrehozásával. A konzumer piacra a TomTom sokkal később, 1996 után lépett be PDA-szoftverekkel, az első navigációs eszközét, a Navigatort pedig történetének 11. évében, 2002-ben mutatta be. Ez egy Windows CE-t futtató PDA volt, ami GPS-vevőt is tartalmazott, a TomTom pedig még egy autós tartót is mellékelt a csomaghoz. A történet talán csak azért érdekes, mert a cég akkor képes volt ideje korán felismerni egy nagyon fontos igényt és a választ kompromisszummentesen összecsomagolni egy dobozba, megalapozva sikerüket a következő 9 évre.

Rodriguez is ezt a képességet hangsúlyozta, szerinte nagyon fontos, hogy “a TomTom 20 éve alatt folyamatosan fejlődött és a platformok fejlődésével párhuzamosan ment előre, mindig figyelembe véve, hogy a felhasználók számára mi is az a plusz releváns információ, amiért az ő szolgáltatásait használják”. 10 évvel ezelőtt a térkép még elegendő volt, pár évvel ezelőtt már az számított jónak, ha a navigáció mellett más funkciók is előbújtak, 1-2 éve pedig az online információforrások becsatornázása vált az elsődleges előnnyé.

A sofőrt ki kell szolgálni

Az alapvető cél azonban nem változott, mégpedig az, hogy a sofőr igényei minél jobban ki legyenek szolgálva, a vezetés minél hatékonyabb, egyszerűbb legyen - legyenek hozzáadott értékként érdekes helyek (POI) az adatbázisban, ezek legyenek frissek és részletesek, legyen valós idejű forgalmi információ, illetve a készülék tudja megjósolni a várható forgalmat a múltbeli statisztikák alapján és ha lehet, akkor a helyi információk is legyenek részletesek.

Az idei őszi frissítésben a korábbiak mellett három új tartalmi extra is megjelent, így a TomTom-felhasználók összeköthetik a navigációval Twitter-fiókjukat, aminek elsősorban az amerikai felhasználók és a britek fognak örülni. Illetve a Live szolgáltatások sorában megjelenik a TripAdvisor mint profi és a Yelp mint közösségi ajánlórendszer is - épp akkor, amikor a Google eltávolította a külső szolgáltatóktól jövő ajánlókat a Maps Places szolgáltatásból. Ezek persze 2010-ben még összességében extrának számíthattak, de a Google Maps for Android belépése miatt egyre értéktelenebbé válik ez a terület, hiszen a navigációs piacra profitszerzési szándék nélkül belépő Google teljesen ingyen adta oda a több száz millió Android felhasználónak a helyinformációval kiegészített navigációt.

Rodriguez szerint idén és a következő időszakban az alapvető változást az hozza a TomTom stratégiájában, hogy a dedikált eszköz fontossága visszaszorul, a hardver szempontjából szabadságot kap a felhasználó. Jelenleg erre még csak egy gyenge példát tudunk hozni a cég ajánlatai közül, de az irány egyértelmű. Az iPhone-felhasználók eddig is megvásárolhatták a TomTom szoftverét az AppStore-ból, de a legutóbbi frissítéssel lehetségessé vált, hogy ugyanez iPadre is telepíthető legyen. A mérnökök optimalizálták a szoftvert, kihasználták a nagyobb kijelző és a jobb hardver előnyeit.

Ha iPadon akar valaki navigálni, akkor tegye csak

Az Apple App Store egyébként is iTunes-fiókhoz köti az alkalmazásokat, így itt nem kellett sokat dolgozni, bárki, aki megvette a TomTom alkalmazást iPhone-ra, használhatja azt az iPadjén is. Európában talán kissé túlzónak tűnik, de Rodriguez szerint az Egyesült Államokban az autóvezetők szívesen teszik ki a 10 hüvelykes kijelzőt is műszerfalra, konkrét igény jelentkezett arra, hogy legyen egy jól használható navigációs program iPadre is. A kezelőfelület átalakulása pedig mindössze annyiban érhető tetten, hogy az eddigi kompakt, ablakcserélgetős nézet helyett választhatunk olyan variációt is, amikor a térképet a manővereknél lecserélő animációk, jelzések nem takarják ki a térképet, hanem megjelennek mellette - a bal szélen a sávinformációk, a jobb oldalon pedig a forgalmi helyzetre vonatkozó adatok egészítik ki a szokásos térképet.

Egy másik érdekesség, ami egyelőre csak az autókiállításokon volt látható, a 9 hónappal ezelőtt bejelentett BMW Mini Connected szolgáltatása. A kis autó viszonylag nagy központi kijelzője képes átvenni különböző külső eszközök felett az irányítást és az autó vezérlőeszközeivel ugyanúgy elérhetjük annak funkcióit, tartalmait, mintha magát a mobilt vagy éppen PNA-t nyomkodnánk. A Mini Connectedhez szabadon fejleszthető pluginek segítségével képes hozzá kapcsolódni gyakorlatilag bármilyen eszköz, aminek a gyártói létrehozzák a szükséges kiegészítőt. Az első demó természetesen egy iPhone-nal zajlott, amin keresztül híreket olvasni, videókat streamelni, twitterezni és persze telefonálni lehetett, de ha minden igaz, hamarosan a TomTom navigáció is beköthető ugyanezen rendszerbe.

05:09
 

MINI Connected In Depth

Még több videó

Ugyan ez mondhatni félig üres, félig tele pohár, de mindenképp ígéretes, hogy a híd technológiákba kapaszkodva a navigációs piac cégei át tudnak lendülni a PNA-k válságán. Ebben az esetben egy TomTom PNA-t kábellel a Mini számítógépére kötve ugyanazt a felületet kapjuk az autó saját kijelzőjén, amit a PNA-n láttunk volna, s ugyanúgy érintéssel vezérelhető, a különbség annyi, hogy nem kellett a kütyüt a szélvédőre ragasztani.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az új termékcsoportok bevezetéséért felelős marketingvezető a HWSW-nek azt mondta, hogy a következő években abba az irányba fog menni az autós piac is, mint amerre eddig az okostelefonos haladt, azaz az autó szoftverkörnyezete előbb-utóbb teljesen testre szabható operációs rendszerré válik, amire alkalmazásokat lehet telepíteni és szolgáltatásokat lehet rajta keresztül elérni. Ezt a fordulatot pedig már most felkészülten várja a holland cég. Rodriguez szerint a TomTom számára lényegtelen, hogy az autóban egy saját operációs rendszer lesz, netalán egy Android vagy iOS, bármire ki tudják fejleszteni a navigációs rendszerüket és bárhol képesek nyújtani az online szolgáltatásokat.

A szolgáltatás volt mindig is az érték, nem a hardver

Ahogyan a Google sem tekinti versenytársnak a TomTomot vagy a Garmint, úgy ez visszafelé is működik. Hiába jelenik majd meg például az autós platformokon is a Maps, a TomTom látja, hogy a Google célja egy online szolgáltatás létrehozása, ami nem működik hálózat nélkül és nyugodt amiatt, hogy a Google soha nem fog fejlett navigációt készíteni. Ezzel szemben a TomTom célja éppen egy minden helyzetben megbízható, kiszámítható szolgáltatás építése. Elég széles lett az eseti navigálók miatt az ütközőzóna, de a cég képviselői szerint nem érdemes még leírni a specifikus szereplőket. Az tagadhatatlan a TomTom képviselője szerint is, hogy a PNA piac zuhan, de bizonyos igények kielégítése miatt még az is több éven keresztül fontos pillér marad. Inkább várható, hogy az olcsóbb, silány gyártók tűnnek el, akiknek az életterét leginkább elvette az olcsó vagy ingyenes okostelefonos navigáció megjelenése.

Az optimizmus, ami a TomTom képviselőjéből áradt, ugyan nagyon meggyőző volt és örömteli, hogy van a cégnek víziója, ugyanakkor látni kell, hogy a PNA-piac korábbi évekbeli masszív nagysága erősen függővé tette a céget, s hiába mozdult új területek felé, ezt nem időben tette. A PNA-eladások sokkal gyorsabban kezdtek el zuhanni, mint ahogy azt az új üzletágakból a cég pótolni lett volna képes. Az okostelefonos szoftverértékesítés, illetve a TeleAtlas térképlicencelés idén a második negyedévig 53 százalékos növekedést mutatott az előző évhez képest, de a készülékeladások 16 százalékos csökkenése miatt már alig tudott profitot felmutatni a cég. Ha az új területekkel sikerül megfordítani a tendenciákat, akkor is évekbe telhet, mire a pár évvel ezelőtti dinamizmusát visszanyerik a cég üzleti eredményei.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról