Szerző: Bodnár Ádám

2010. december 6. 11:21

Nem adta magát a Google-nek a Groupon

A Groupon nem fogadta el a Google visszautasíthatatlannak tűnő 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát, a felek között véget értek az egyesülésről szóló tárgyalások - számolt be több jelentős üzleti nap is péntek délután. A közösségi vásárlási szolgáltató inkább tőzsdére menne.

Nem kellett a 6 milliárd dollár

Mikor már mindenki biztosra vette (és a HWSW is megírta), hogy a Google felvásárolja a Groupont, a tárgyalások eredménytelenül értek véget. Bennfentes források szerint a keresőcég 5,3 milliárd dollárt és különféle célok teljesülése esetén további 700 milliót ajánlott a közösségi vásárlási szolgáltatóért, amely meglepetésre visszautasította azt. Hogy élete legjobb vagy legrosszabb döntését hozta Andrew Mason, a Groupon 30 éves alapítója, egyelőre nem tudni, azt viszont igen, hogy függetlenül képzeli el a jövőjét és a Google ölelő karjai helyett inkább a tőzsdére menne. Az értesüléseket sem a Google, sem a Groupon részéről nem kommentálták.

A Groupont 2008-ban alapították, de mostanra már 20 millió regisztrált felhasználóval 29 országban van jelen Európában, Észak- és Dél-Amerikában, illetve Ázsiában. A Groupon szolgáltatásának lényege, hogy minden nap különböző, igen kedvező vásárlási ajánlatokat jelenít meg, s amennyiben elegendő felhasználó gyűlik össze, akkor mindenki kedvezménnyel kaphatja meg az adott árut vagy szolgáltatást, ha viszont nem sikerül elérni a szükséges vevőszámot, akkor senki nem tudja megvenni az akciós terméket.

Ez a megrendelő szempontjából nem más mint célzott hirdetés, amelyért csak akkor kell fizetni, ha a kampány eléri célját, vagyis összejön a megfelelő számú megrendelő.  A hirdetők jellemzően helyi vállalkozások, üzletek és szolgáltatók, például éttermek, szállodák, színházak. A BIA/Kelsey tanácsadócég szerint az ilyen cégek összesen mintegy 20 milliárd dollárt költenek online hirdetésekre egy évben, de 2014-re ez 35 milliárd dollárra növekedik. A modell sikerét jól jelzi, hogy a Grouponnak világszerte több száz másolata született, hazánkban is működik jó néhány, de az "eredeti" is igen jól muzsikál, a vállalat forgalma hamarabb érte el az 500 millió dollárt mint annak idején a Google vagy az Amazon. Szakértői becslések szerint a Groupon idei bevétele akár a 2 milliárd dollár is lehet.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ismerői szerint Andrew Mason alapító hasonlít Mark Zuckerberghez: hisz az önállóságban, a pénzre pedig elsősorban a további növekedési terveihez szükséges eszközként tekint. Amint az ismert, a Facebook alapítója sem adta el az oldalt, pedig hatalmas összegeket kínáltak érte, mára a Facebook értéke több tízmilliárd dollár lehet, Zuckerberget pedig a világ leggazdagabb emberei között jegyzik.

Felvásárlás helyett fejlesztés

A Groupon a múlt héten egy több milliárd dolláros akvizíciós ügylet helyett két fontos fejlesztést jelentett be. A Groupon Sites lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy saját "profiloldalt" hozzanak létre, ahol csak a saját ajánlataik jelenhetnek meg, a vásárlók pedig követhetik a cégeket, folyamatosan értesülhetnek az új ajánlatokról. A Groupon főoldalán egy nap csak egy ajánlat jelenik meg, ezért egy cégnek korábban hónapokat kellett várnia arra, hogy sorra kerülhessen - saját "profiloldalán" ugyanakkor  akár minden nap más ajánlattal állhat elő. vagyis a Groupon sokkal több hirdetést tud kiszolgálni. A Groupon Sites ráadásul "önkiszolgáló" rendszerben működik,az üzletek maguk dönthetnek a kedvezmény mértékéről is, vagyis a Grouponnak nem kell tovább hizlalnia értékesítési csapatát, a (munkaerő)költségei nem növekednek számottevően, a meglevő sales-csapat az igazán nagy cégekre koncentrálhat.

A másik újdonság a Deal Feed, ami nem a hirdetők, hanem a vásárlók oldaláról hasznos: a Groupon felhasználói egyéni érdeklődésüknek megfelelően összeállíthatnak feedeket az általuk figyelni kívánt üzletek ajánlataiból, amelyekbe maga a Groupon is belecsempész időnként egy-egy nem oda tartozót, de az adott felhasználó korábbi vásárlási preferenciáihoz illőt. Sőt, mivel a Deal Feed összekapcsolható a Facebookkal, az ismerősök által megvásárolt termékekről, szolgáltatásokról is értesülhet mindenki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról