Szerző: Dojcsák Dániel

2010. május 10. 16:14

A Facebook is pontosan tudni fogja, merre jársz

Hónapok óta pletyka téma, hogy a Facebook is készül lokáció-alapú funkciók bevezetésére. Most viszont biztossá vált, hogy a Gowalla és a Foursquare erős konkurenciát vagy éppen partnert kap. Már tudható, hogy körülbelül milyen fejlesztések érkeznek, a kérdés csupán, hogy ezeket hogyan tálalja a szolgáltató.

A geek közösségeknél az új hype-ot a lokáció-alapú szolgáltatások jelentik, mint a Gowalla vagy a Foursquare. Ezek annyit tudnak, hogy a felhasználó a GPS-képes okostelefonjával utazik a világban, s az épp meglátogatott helyekre bejelentkezhet, jelezve ismerőseinek, hogy éppen hol tartózkodik. Mondvacsinált praktikus haszna annyi a szolgáltatásnak, hogy előzetes egyeztetés nélkül is könnyen össze lehet hozni találkozókat, társaságokat.

Új web-divat

Nehéz megjósolni, hogy a mikro-blog és a közösségi megosztás után ez lesz-e a következő gyorsan felfutó területe a közösségi webnek, de az tény, hogy a Foursquare épp a napokban lépte át a 40 millió bejelentkezést, s már nálunk Magyarországon is több százan használják a szolgáltatást. Az igazi áttörést viszont úgy tűnik, hogy nem elsősorban az új startupok fogják elhozni, hanem a már 400 milliónál is több felhasználót számláló Facebook belépése.

Szemfüles megfigyelők a Facebook érintőképernyős okostelefonokhoz készített verziójának forráskódjában fedeztek fel egy új menüpontot, \"Places\", azaz \"Helyek\" néven. Jó ideje sejthető, hogy a Facebook is reagál a trendekre, s hamarosan belekezd a mobilos, helyfüggő funkciók erősítésébe, így ez nem is volt meglepetés, csupán megerősítés az elmúlt hónapok feltevéseire.

Az okostelefonod megmondja a Facebooknak is, hogy hol vagy

A most látható részletek arra engednek következtetni, hogy a mobilos Facebook a jövőben kibővül azzal a lehetőséggel, hogy a böngésző a HTML5 \"location\" komponensét használva a weboldal bekéri a felhasználó földrajzi helyzetét, majd ennek megfelelően a környéken lévő helyeket (kocsmák, boltok, szórakozóhelyek, intézmények) listázza a felhasználónak. Természetesen be lehet majd jelentkezni, csakúgy, mint a Foursquare-ben, jelezve ismerőseinknek, hogy épp hol vagyunk. Emellett természetesen a normál státus frissítésekhez is csatolható lesz koordináta. A fejlesztés első körben várhatóan iPhone és Android platformon lesz elérhető, a \"Places\" menü pedig feltehetően megjelenik majd a normál webes, asztali változatban is, a bejelentkezés lehetősége nélkül, de feltehetőleg komplexebb kereséssel.

További meglepetések is lehetnek majd a hivatalos bejelentés után, akár az is előfordulhat, hogy a két gyökeret eresztett szolgáltató, a Foursquare és a Gowalla képes lesz összegyűjteni a lokáció-alapú paramétereket a Facebook Connect vagy az OpenGraph API-kon keresztül. Sőt, a Techcrunch szerzői szerint lehetséges, hogy éppen ez történik a háttérben, s hamarosan egy teljes csomag tárul a felhasználók elé. A konspirációs elméleteket erősíti, hogy a Facebook alapítója Mark Zuckerberg a napokban személyesen is találkozott New Yorkban Dennis Crowley-val, a Foursquare társalapítójával.

Barát vagy ellenség?

Ugyan ma reggelre a Facebook hivatalosan is megerősítette a lokáció-alapú funkciók bevezetését, azonban semmilyen további részlettel nem szolgáltak a témában. A cégnél ezzel együtt leszögezték, hogy induláskor nem lesz semmilyen marketing célú együttműködés a termékhez csatolva, ezt a lehetőségét azonban a későbbiekben nem vetik el. Amennyiben ez az új termék a Foursquare valamilyen integrációja lesz, akkor az az égbe emelheti a startupot, azonban ha a Facebook egyszerűen lemásolta a szolgáltatást, akkor szinte biztosan eltiporja az ötletes kezdeményezést.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról