:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 1. 16:33

Az iPad nem annyira menő a fejlesztők között

Habár szombattól meg lehet vásárolni az Apple új divatkütyüjét, egyelőre a fejlesztők nem éreznek magukban motivációt, hogy munkájukkal támogassák az óriás iPhone sikerét. Ezzel szemben az Android a korábbi várakozásokat meghaladó fejlesztői érdeklődést vonz.

Az asztali és mobil alkalmazások készítésére alkalmas szabad forráskódú platform, a Titanium készítője az Appcelerator 1028 fejlesztő megkérdezésével készített kutatásából kiderül, hogy az iPad platform a bejelentéskor még csábítóan hatott a programkészítőkre, de az idő múlásával többen kijózanodtak, s más irányokat tartanak prioritásnak.

Apple arany és bronz

A lelkesedés csökkenése ellenére is a harmadik legtámogatottabb platformnak számít az iPad az  iPhone és az Android után. Az Apple okostelefonja a fejlesztők 87, az Android pedig 81 százaléka számára célpiac, s ezt követi harmadikként a még meg sem jelent iPad 53 százalékkal. A fent említett kedvvesztés tetten érhető annál a kérdésnél, ami azt firtatta, hogy a megjelenést követő egy éven belül hányan terveznek alkalmazást bemutatni erre a felületre is. Januárban még a fejlesztők 90 százaléka gondolta, hogy dolgozni fog iPadre, márciusra viszont már csupán 80 százalék.

\"\"

Persze ez még így is nagy vonzerőt mutat, szemben például a szintén nemrégiben bejelentett Amazon Kindle SDK-val, ami a fejlesztőknek mindössze 12 százalékát mozgatja meg. Az iPhone és az Android dominanciája egyébként nem kíméli a konkurens platformokat, a legnagyobb érdeklődést fenntartó platformok után óriási szakadék tátong. A megkérdezett fejlesztők közül a Blackberry csak 43 százaléknak, a Windows Phone pedig csupán 34 százaléknak érdekes. A Symbian 16, a Palm 14, a MeeGo 12 százalékos eredménye pedig gyakorlatilag bemutatja, hogy kik vannak kieső ágon alkalmazások szempontjából.

A kicsik kínlódnak

Remény persze még van, hiszen a Windows Phone 7 bejelentése előtt a Microsoft platformja csupán 13 százalékos támogatottságot tudhatott magának, ehhez képest a 34 jelentős növekedésnek nevezhető, mint ahogy a Blackberry esetében is javulás mutatkozott az elmúlt hónapokban, 21-ről 43 százalékra nőtt a támogatottság. A Windows esetében az új generáció prezentációja, az Apple iPhone-hoz hasonló alapadottságok lehettek a motiváció kulcsa, míg a Blackberry-nél a platform lendületes térhódítása és az új funkciók integrálása lelkesíthette a fejlesztőket.

A Palm viszont nem csak az eladások, hanem fejlesztői támogatottság szempontjából is bajban van. A felmérés még azelőtt készült, hogy a cég közzétette volna negyedéves eredményeit, ahol kiderült, hogy a boltokba szállított okostelefonjainak alig a fele fogyott csak el. A korábbi 17 százalékos támogatottság 14-re csökkent a felmérés szerint, ami azt vetíti előre, hogy a fejlesztők egyáltalán nem érdeklődnek a webOS iránt. Ha pedig nem lesznek új alkalmazások, akkor az új operációs rendszernek és a Palmnak is örökre befellegzett.

\"\"

Valakinek lehetőség, valakinek púp a hátán

Az eredmények tanulságosak, s érdemes hagyatkozni az iparág úttörőire. A válaszadók köre a lehető legszélesebb skálán mozog, mind platform, mind méret tekintetében. Az 1000-nél több főt foglalkoztató fejlesztőcégek esetében például az iPhone, Android és a Blackberry a kritikusan fontos platformok, ahol mindenképp jelen kell lenni, míg az iPad egyelőre csak az ilyen vállalatok egyharmadát érintette meg. Ezzel szemben a 10 főnél kisebb cégek óriási lehetőséget látnak az új, divatos platformban, s 54 százalék-a az ilyen csapatoknak első belépőként kíván teret szerezni magának az App Store új zugában.

Az alkalmazásokat készítő cégek viszont nem ugranak rá minden újdonságra, kevésbé érzelemvezéreltek mint saját fogyasztóik. Az Amazon Kindle egy új platform, de szinte senki nem szeretné támogatni. Az egyik fejlesztő konkrétan úgy fogalmazott, hogy \"tavaly én is beleszerettem a Kindle-be, de most hülye, aki vesz egyet\". Ráadásul a fejlesztő cégeknél a véges erőforrások miatt soha nem lesz minden platform támogatva, mindig lesz 1-2 húzófelület, ami most az iPhone és az Android, a többire egyszerűen nem marad idő, erő.

A statisztikák szerint egy igényes iPhone-alkalmazás kifejlesztése 30-100 ezer dollárba kerül és 3-6 hónapot vesz igénybe, s ugyanezek a számok érvényesek az Androidra is. A szaktudás viszont nem konvertálható ennyire egyszerűen. A programozási feladatok a különböző platformokon olyannyira eltérőek, hogy egy-egy ember szinte biztos, hogy választani kényszerül, s egy felületre specializálódik. A válaszokból kiderül, hogy 10-ből 8 esetben az okostelefonokra való átállás után egy programozó azt mondja, hogy \"előbb megcsinálom az alkalmazásomat iPhone-ra, majd ha lesz időm, akkor Androidra is\". Általában nem marad idő. A teljes jelentés egyébként olvasható az Appcelerator oldalán.

Körforgás

Mivel a különböző környezetek különböző szakértelmet kívánnak, ezért egész csapatok állnak rá egyik vagy másik platformra, ami cég szinten persze jelenthet még diverzifikációt. Nagy általánosságban viszont igaz, hogy a siker ígérete feltüzeli a fejlesztőket, a sok kiadott alkalmazás pedig elégedettséggel tölti el a felhasználókat, jó hírét kelti a platformnak és még több eladást generál.

a címlapról