Szerző: Bizó Dániel

2009. november 10. 17:09

Küzd a Vodafone csoport a hanyatlás ellen

Fokozni tudta működésének nyereségét a Vodafone az idei első félévben, közölte a vállalat, a számok ugyanakkor gyengébbek a vártnál, a cég papírjai gyengültek. A világ legnagyobb árbevételű mobilszolgáltatója fokozza költségcsökkentési törekvéseit.

A csoport 9,3 százalékkal 21,8 milliárd angol fontra növelte első féléves árbevételét, ezt azonban elsősorban az árfolyamhatások magyarázzák, működési nyeresége így mindössze 2,9 százalékkal tudott emelkedni, és elérte az 5,9 milliárd fontot. Elemzők szerint a nyereségességi ráta romlása azt jelzi, hogy a vállalatcsoport túlságosan is függ a rosszul teljesítő európai piacoktól. A cég közölte, hogy az árfolyamhatásokat és felvásárlásokat kiszűrve a nyugat-európai bevételek 5,1 százalékkal olvadtak, miközben az ázsiai piacokon például 11,3 százalékos organikus növekedés volt megfigyelhető. Az adózott nyereség 125 százalékkal 4,8 milliárd fontra ugrott fel, ez azonban egy tavalyi török értékvesztési leírásnak köszönhető.

A nyereségességének védelme érdekében a cég agresszív költségcsökkentési programokat hajt végre. A cég közölte, hogy felgyorsítja 1 milliárd fontot megtakarítani kívánó programját, mely leépítésekre, a beruházások csökkentésére, valamint a hirdetési kiadások lefaragására épít. Ezt a programot egy újabb 1 milliárdos fogja követni, mely 2012-re lép teljesen életbe. A Vodafone, hasonlóan a többi mobil-telekommunikációs vállalathoz, magas, 20 százalék feletti profitrátákhoz szokott hozzá, és keservesen küzd ennek fenntartásáért, nagyrészt ehhez hasonló költségcsökkentésekkel.

Ezek a programok lényegében elvártak, azonban nem minden elemző szerint kielégítő válasz ez. A Societe Generale értékelése szerint a Vodafone már nem egy növekvő vállalat, és elérhetetlen költségcsökkentésekkel igyekeznek megtartani marzsukat. Az orvosság természetesen a legtöbbek, így a Vodafone számára is az adatszolgáltatásokban rejlik, bevételeit globálisan 35 százalékkal tudta növelni itt a Vodafone, igaz, ezzel is csak a teljes árbevétel 8,6 százalékát adták, a forgalom háromnegyede továbbra is hanghívásokból és SMS-ezésekből származik - és ez az arány például Németországban is mindössze 12 százalék egyelőre, és nem tudta ellensúlyozni a hagyományos bevételek olvadását.

Igaz, a stagnálás-hanyatlás az egész telekommunikációs iparra rávetül, a mobilszolgáltatók az egész világon, és itthon is küzdenek bevételeik szinten tartásával, miután a piacok telítődtek, és az ügyfelek egyre kevesebb pénzt kívánnak fordítani telekommunikációs szolgáltatásokra - a T-Mobile és a Pannon szintén árbevételük erodálódásával küzd. Maga Beck György, a Vodafone Magyarország vezetője is úgy látja, hogy a telekommunikációs piac megállíthatatlanul olvad, az ügyfelek egyre többet akarnak egyre kevesebbért, aminek már tavaly hangot adott. A Vodafone éppen ezért a fejletlen piacok felé fordul növekedést keresni, mint például India, ahol 20 százalékos organikus növekedést regisztrált az első félév során.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról