Szerző: Bodnár Ádám

2009. június 11. 07:58

A kisvállalati rendszergazdák az outsourcing ellenségei?

A Navigator Informatika Zrt. szerint a kisvállalatoknál dolgozó rendszergazdák sokszor rossz színben tüntetik fel az outsourcingot a vállalatvezetés előtt, hogy ezzel védjék saját pozíciójukat, kiváltságaikat.

Sokszor a kis- és középvállalatoknál foglalkoztatott rendszergazdák ellenállásán buknak el az outsourcing-projektek, az informatika üzemeltetésével megbízott szakemberek az állásuk féltése miatt megvezetik a gazdasági döntéshozókat -- hangzott el a Navigator Informatika Zrt. által rendezett sajtóbeszélgetésen. Juhász Lajos, a cég vezérigazgatója szerint \"a rendszergazdák terjeszik az [outsourcinggal kapcsolatos] tévhiteket.\"

Megfelelő előkészítés szükséges

Magyarországon még százmilliós üzletek megkötésekor sem jellemző, hogy a vállalatok külső, független tanácsadót vonnának be a döntési folyamatokba, s ez igaz outsourcing esetén is. A kis- és közepes szervezeteknél gyakori, hogy a felsővezetés az informatikával foglalkozó munkatársaktól, rendszergazdáktól vár véleményt, akik a saját állásukat féltve igyekeznek az outsourcingot rossz színben feltüntetni. Az outsourcing drágább mint a házon belüli üzemeltetés, beruházás szükséges hozzá, nem biztonságos, le kell cserélni a szoftvereket, a vállalat elveszti a kontrollt a rendszere felett -- ezek a leggyakoribb kifogások a kiszervezés ellen.

Hogy ezek a kifogások csak kifogások-e vagy az adott cégnél valóban igazak, annak megállapításához egy átfogó felmérésre, költségelemzésre van szükség. A tisztánlátás érdekében akár független tanácsadót is érdemes lehet bevonni, amely objektíven tudja számba venni a házon belüli és a kiszervezett üzemeltetés előnyeit, hátrányait, valamint az ezekkel járó költségeket. Ez az a lépés, amelyet a legtöbb kis- és középvállalat nem tesz meg, a vezetők döntésüket gyakran pont azoknak a rendszergazdáknak a tanácsára alapozzák, akiknek az állása az outsourcing nyomán akár meg is szűnhet, így végeredményben  ellenérdekelt félnek számítanak az ügylet megkötésében.

Juhász Lajos szerint a Navigator az outsourcing-ügyfeleinél dolgozó informatikai szakemberek mintegy 70 százalékát átveszi, így a rendszergazdák előtt nem a munkanélküliség az egyetlen jövőkép. A Navigatorhoz kerülő szakemberek ráadásul karrierjük folyamán változatos kihívásokkal találkozhatnak, rendszeres szakmai képzéseken vesznek részt, és a munkaterhelésük is állandó -- igaz, kevesebb önállóságot kapnak mint a kis cégek rendszereit üzemeltető \"magányos hősök\".

Sok múlik a szerződésen

A Navigator szerződésben garantált szolgáltatási szintek mellett, fix költséggel, ITIL módszertannal üzemelteti ügyfelei informatikai rendszereit, azonban hogy az ügyletből végül valódi üzleti előny származzon, nagy hangsúlyt kell fektetni a szerződés előkészítésére. Tisztázni kell, hogy az együttműködés milyen tevékenységekre és eszközökre terjed ki, illetve ki kell kötni azt is, hogy pontosan mi történik a szerződés lejártakor. Sokan attól tartanak, hogy nem tudnak megszabadulni az outsourcing-szolgáltatótól, azonban ez nem jellemző, legtöbben a szerződéses időtartam végén újrakötik a megállapodást, immár jóval kedvezőbb díjakkal -- mondta Juhász Lajos.

\"Az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért már az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor nagy hangsúlyt kell fektetnünk a jövőben elvárt szolgáltatási szintek, illetve a szerződéses garanciák tisztázására, hiszen a szolgáltatás során szerzett rossz tapasztalatok nagymértékben erősíthetik a tévhitek kialakulását, azaz növelhetik a bizalmatlanságot az IT-outsourcinggal szemben\"  -- vélekedik Juhász Lajos. \"Mi a hosszú távú és sikeres együttműködésben hiszünk, éppen ezért tevékenységünk során mindig arra törekszünk, hogy kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot alakítsunk ki ügyfeleinkkel, és már a szerződéskötéskor minden szakmai támogatást megadjunk leendő partnereink számára.\"

Tóthmátyás Tibor, a Navigátor elnöke hangsúlyozta, az outsourcing-szolgáltató a szerződésben nem csak a költségmegtakarítást garantálja, hanem jogi és anyagi garanciát is vállal a szolgáltatási szintekre, amely az ügyfél bizalmát erősítheti. Egy kisvállalatnál részmunkaidőben foglalkoztatott rendszergazdán lehetetlen egy váratlan leállás vagy adatszivárgás miatt bekövetkező üzleti veszteség több millió vagy tízmillió forintos anyagi kárát behajtani -- mondta Tóthmátyás.

Sok az érdeklődő

Az IDC nemrégiben frissített, az informatikai szolgáltatások európai piacára vonatkozó előrejelzése szerint idén mindössze 4,4 százalékkal nő az outsourcing-szektor forgalma, azonban ezzel még mindig a húzóágazatok közé tartozik majd, mivel minden más szolgáltatási területen (pl. oktatás, rendszerintegráció, támogatás) csökkennek a bevételek. Az outsourcing-piac fellendülésének köszönhetően a teljes szolgáltatáspiac 0,6 százalékkal bővül az idén, de jövőre is csak 2,2 százalékos fellendüléssel számol az IDC. Magyarországon az IT-szolgáltatáspiac negyedét adja az outsourcing az IVSZ szerint.

A recessziónak minden piaci logika szerint a kiszervezés előretörését kellene hoznia Magyarországon is, azonban a Navigator Zrt. tapasztalatai szerint ez egyelőre nem érezhető. Noha az első félév során a megkeresések, üzleti lehetőségek száma növekedett tavalyhoz képest, az értékesítési ciklusok megnyúltak, a vállalatok a bizonytalan környezetben látszólag képtelenek hosszú távú, stratégiai döntéseket hozni még akkor is, ha beruházás nélkül tudják csökkenteni a költségeiket, ami a Navigator ígérete.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról