:

Szerző: Koi Tamás

2008. december 1. 16:39

Jelentős akadály hárult el az üzemanyagcellás áramforrások elterjedésének útjából

[Sydney Morning Herald/HWSW] Elhárult az egyik legfőbb akadály a hordozható eszközökhöz -- például mobiltelefonokhoz, MP3-lejátszókhoz és noteszgépekhez -- fejlesztett üzemanyagcellás, illetve gázzal vagy savval feltöltött áramforrások piacrakerülése elől. Míg korábban a lassú ütemben haladó fejlesztés hátráltatta a technológia tömeges megjelenését, addig az utóbbi időszakban leginkább biztonsági megfontolások akadályozták a piaci bevezetést.

[Sydney Morning Herald/HWSW] Elhárult az egyik legfőbb akadály a hordozható eszközökhöz -- például mobiltelefonokhoz, MP3-lejátszókhoz és noteszgépekhez -- fejlesztett üzemanyagcellás, illetve gázzal vagy savval feltöltött áramforrások piacrakerülése elől. Míg korábban a lassú ütemben haladó fejlesztés hátráltatta a technológia tömeges megjelenését, addig az utóbbi időszakban leginkább biztonsági megfontolások akadályozták a piaci bevezetést.

Az évtizedes technológiai alapokra épített, hagyományosnak tekintett lítiumionos, lítiumpolimeres, netán nikkel-metálhidrides akkumulátorok kapacitásának többszörösét nyújtják, mindeddig mégsem terjedtek el a hordozható készülékekbe passzoló üzemanyagcellás áramforrások, elsősorban azért, mert a bennük található alkotóelemek (például metanol) veszélyes anyagnak számítottak. Az ezeket az anyagokat besoroló illetékes amerikai minisztérium azonban most enyhített a korábbi szigoron, így az év végétől a metánt vagy butánt tartalmazó üzemanyagcellák is felvihetők a repülőjáratokra -- bizonyos űrtartalomig.

"A piac legnagyobb kihívását eddig ez a hatósági szabályozás jelentette" -- nyilatkozta a döntés kapcsán Sara Bradford, a Frost & Sullivan tanácsadócég szakértője. Bradford szerint a kereskedelmi termékek megjelenése elől most már minden akadály elhárult, így már a nagyobb akkumulátorgyártók számára is megéri befektetni az üzemanyagcellák sorozatgyártásába. A szakértő úgy látja, hogy az eddig zömében csak kiállításon, prototípusként látott cellákat egy-két éven belül a kereskedelemben láthatjuk majd viszont.

A gyártók az amerikai kormányzat számukra pozitív döntése ellenére egyelőre nem osztják Bradford optimizmusát. A SANYO-ra nemrég szemet vetett Panasonic például legkorábban 2012-re ígéri annak a metanolalapú üzemanyagcellának a megjelenését, mely egy kanálnyi metil-alkohollal 20 órán át képes üzemben tartani egy noteszgépet.

A Panasonic mellett a világ negyedik legnagyobb számítógépgyártójánál, a Lenovónál is szkeptikusak: Matt Kohut, a vállalat egyik illetékes szakértője úgy látja, hogy az üzemanyagcellák kereskedelmi bevezetésére még legalább öt évet kell várni, egyrészt mert nincs meg az egységes szabványháttér, másrészt mert az amerikai Közlekedési Minisztérium továbbra is limitálja a biztonságosnak számító üzemeanyagcellák űrtartalmát.

A Toshiba, mely az elmúlt években eddig szinte minden jelentős informatikai rendezvényen kiállított valamilyen üzemanyagcellás akkumulátor-prototípust, egyelőre nem határozta meg, mikor válik piacéretté a technológia. A cég egyelőre ott tart, hogy jövőre remélhetőleg a boltokba tudja küldeni azokat a lítiumionos áramforrásokat, melyek a jelenlegieknél sokkal rövidebb idő alatt feltölthetők.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 17:08

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.