Szerző: Dojcsák Dániel

2008. november 26. 12:03

Atlantic Records: 51 százalék bevétel a digitális zenei eladásokból

Az 1995-ben megszületett MP3 szabvány eddigi 13 éve alatt a zenei kiadók mumusává vált. A CD-eladások szempontjából csapás, a felhasználók számára viszont a kor igényeinek megfelelő univerzális formátum lett. A kiadók csak az elmúlt évekre értették meg, hogy nem tudnak szembemenni az árral, tehát digitális alapokra helyezve kellett kitalálniuk egy új terjesztési üzleti modellt. Az elkésett felismeréshez kapcsolódó legnagyobb kérdés az volt, hogy az egyébként zuhanó CD-eladásokból származó bevételeket mikor haladja meg a digitális, többnyire MP3-alapú értékesítés.

[HWSW] Az 1995-ben megszületett MP3 szabvány eddigi 13 éve alatt a zenei kiadók mumusává vált. A CD-eladások szempontjából csapás, a felhasználók számára viszont a kor igényeinek megfelelő univerzális formátum lett. A kiadók csak az elmúlt évekre értették meg, hogy nem tudnak szembemenni az árral, tehát digitális alapokra helyezve kellett kitalálniuk egy új terjesztési üzleti modellt. Az elkésett felismeréshez kapcsolódó legnagyobb kérdés az volt, hogy az egyébként zuhanó CD-eladásokból származó bevételeket mikor haladja meg a digitális, többnyire MP3-alapú értékesítés.

Első fecske

A Warner Music Grouphoz tartozó Atlantic Records idén erre a kérdésre meghozta a választ, hiszen sikerült nekik az, ami a nagy kiadóknak eddig még nem: a digitális terjesztésből származó bevételeik meghaladták a fizikai hordozók értékesítéséből származó bevételeket az Egyesült Államokon belül. A digitális terület többnyire a zeneletöltést jelenti olyan hálózatokból, mint az iTunes, de beleértendőek a csengőhangletöltések és az on-demand stream lejátszásokból származó jogdíjak is.

Az Atlantic anyavállalatánál a Warnernél az elmúlt negyedévben a digitális üzletágból érkező bevételek viszont csupán 27 százalékra rúgtak. Ugyan a Warner nem hozta nyilvánosságra az ernyője alá tartozó kiadók részletes eredményeit, de az Atlantic vezetői maguk árulták el, hogy körülbelül 51 százalékot tett ki az elmúlt időszakban a digitálisból származó bevétel a teljes tortából.

Abból a tortából, amiből a digitális egyre nagyobbat hasít ki, miközben maga a teljes piac elég gyorsan csökken, hatványozva a CD formátum problémáit. A Forrester Research elemzői úgy becsülik, hogy az Egyesült Államokban a zene eladásokból származó bevételek 2013-ra 9,2 milliárd dollárra csökkennek a mostani 10,1-ről. Pedig 1999-ben a RIAA adatai szerint ez még 14,6 milliárd dollárra rúgott.


Gazdagok maradnak

"Egyelőre nem tisztázódott, hogy a digitálisból származó bevételek képesek-e kompenzálni a CD eladások csökkenése miatti kiesést és összességében növekedést generálni a piac számára" -- aggódott John Rose, az EMI korábbi igazgatója. A trendek azt mutatják, hogy ahelyett, hogy csak az MP3-eladásokra fókuszálnának a kiadók, igyekeznek rátenni a kezüket olyan bevételekre is, melyekről korábban lemondtak. Ilyen a koncertjegyekből származó bevétel, vagy az előadóhoz kapcsolódó termékek értékesítése. Rose szerint "az igazi kérdés, hogy hogyan képes a zeneipar megváltoztatni a szerzőijogi struktúrákat úgy, hogy igazságosabb szeletet kapjon vissza miután befektet, piacra visz és menedzsel egy-egy előadót".

Az elkésett zeneipar mégis élen a digitalizálásban

A digitális terület a hype ellenére a többi médiaterületen sem fordult még át fő forrássá, többnyire másodlagosként tekintenek rá. Az NBC televíziótársaság például 1 milliárd dolláros bevételt realizált innen, míg összességében 15 milliárdot hoznak a csatornák. A Time Inc, a legnagyobb amerikai magazinkiadónál a bevételek 9 százaléka származik online területről, de a nyomtatott változatát szép lassan felszámoló New York Times is csupán 12,4 százaléknyit keres online.

Így hiába aposztrofálják a zenei kiadók stratégiáját elkésettnek, mégis ők állnak a legjobban, hiszen a Warner keddi jelentése szerint az egész pénzügyi évre vonatkoztatva 39 százalékkal növelték a digitális terjesztésből származó bevételeik arányát, ami 639 millió dollárt jelent, illetve 18 százalékot a cég teljes bevételeiből.

Sokáig várni kell még

A világnak többek közt Ray Charles-t, John Coltrane-t és a Led Zeppelint és a Death Cab for Cutie-t is (ki)adó Atlantic Records a digitális eladások többségbe kerülését úgy érte el, hogy közben nem estek a szokásosnál jobban a CD-eladások sem, tehát nem torzulás okozta az eredményeket. A Forrester Research elemzői ehhez annyit tesznek hozzá, hogy nem szabad elfelejteni, hogy a legális zenei eladásoknak még mindig kétharmad részét teszi ki a CD, és a teljes iparágra vetítve legalább 2011-ig kell várni, hogy az Atlantichoz hasonlóan többségbe kerüljön a digitális oldal.

Az Atlantic elnöke Julie Greenwald csupán annyit nyilatkozott, hogy "Eddig hozzászoktunk, hogy milliónyi albumot eladni egyszerű, mint összekötni 5 pontot egyenes vonalakkal. Nos, most 20 pontot kell összekötni, de ugyanúgy el lehet adni milliónyi zenét." Az Atlantic egyébként amellett, hogy erős pozíciókat szerzett az iTunes mellett a csengőhang piacon, a műholdas rádióknál, illetve egyéb előfizetéses konstrukciókban, igyekezett visszavenni az előadók marketingjére fordított összegekből. A cég kevesebb pénzt költ videoklipek forgatására és kevesebb pénz kell az albummegjelenés utáni nyilvános promóciókra is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról