Szerző: Bodnár Ádám

2008. január 16. 14:55

Egymilliárd dollárért veszi meg a MySQL-t a Sun Microsystems

Megvásárolja a legnépszerűbb nyílt forrású adatbázist, a MySQL-t fejlesztő és forgalmazó MySQL AB vállalatot a Sun Microsystems, amely a kerek 1 milliárd dolláros vételárat 800 millió dollár készpénzben és 200 millió dollár értékű részvényopcióban egyenlíti ki. Az akvizícióval a Sun belépett a közel 18 milliárd dolláros adatbázispiacra, amelyet az Oracle és az IBM ural.

[HWSW] Megvásárolja a legnépszerűbb nyílt forrású adatbázist, a MySQL-t fejlesztő és forgalmazó MySQL AB vállalatot a Sun Microsystems, amely a kerek 1 milliárd dolláros vételárat 800 millió dollár készpénzben és 200 millió dollár értékű részvényopcióban egyenlíti ki. Az akvizícióval a Sun belépett a közel 18 milliárd dolláros adatbázispiacra, amelyet az Oracle és az IBM ural.

A "webkettesek" alapja

A MySQL a világ második legnagyobb, független, nyílt forrású termékekkel foglalkozó vállalat a Red Hat mögött. A cég 25 országban van jelen és mintegy 400 embert foglalkoztat, az Ovum 2006-os elemzése szerint a nyílt forrású adatbázis-piac 49 százalékát tartja kézben. A tranzakció lezárását követően a MySQL a Sun Microsystems szoftverüzletágába olvad bele, Marten Mickos, a MySQL elnök-vezérigazgatója pedig csatlakozik a vállalathoz.

Egyszer volt...
A MySQL-t korábban az Oracle is megkereste egy felvásárlási ajánlattal -- mondta el egy 2006-os interjúban Marten Mickos, a cég vezetője, aki nem árulta el, hogy ez pontosan mikor történt és az Oracle mennyit ajánlott. Mickos akkor nem állt kötélnek, egy évvel ezelőtt pedig még arról beszélt, a MySQL-t tőzsdére viszik.
Világszerte weboldalak milliói futnak MySQL-en, olyan ismert site-ok egyes szolgáltatásai alapulnak a nyílt forrású adatbázison, mint a Facebook, a Google, a Yahoo, vagy a Youtube. A MySQL valódi ikonja a webes világnak, az ún. LAMP szoftverrendszer (Linux, Apache, MySQL, PHP/Perl) egyik alapköve. A Sun várakozásai szerint a "Web 2.0" világ továbbra is bővül, közösség szolgáltatások garmadája jelenik meg a neten, amelyek jó része MySQL-en alapul majd. A webes cégek körében rendkívüli vonzerőt jelent a MySQL nyíltsága és ingyenessége a Sun szerint.

A Sun az akvizícióval azt szeretné elérni, hogy a MySQL ne csak a webes világban, hanem a vállalatok termelési rendszereiben, akár tranzakcionális környezetben is elterjedjen, amelyhez kulcsfontosságú lesz a Sun, mint támogató "hátország" neve, piaci ereje, valamint műszaki háttere. A nagyvállalati világban, az informatikai infrastruktúra szívében ugyanis csak olyan megoldásoknak van helye, amelyekhez az üzleti kritikus igényekhez igazodó terméktámogatás is elérhető. A Sun ezért nem csak egyszerűen megvásárolja a MySQL-t, hanem rögtön egy globális támogatási programot is indít, amelynek keretén belül ugyanolyan szintű támogatást nyújt az adatbázishoz, mint bármely más Sun termékhez.

Együtt, működve

A MySQL eddig sem volt magára hagyva. Tavaly áprilisban az IBM jelentette be, hogy támogatni fogja a nyílt forráskódú adatbáziskezelőt saját szerverein, és támogatási szolgáltatásokat is viszontértékesít, egy évvel korábban, 2006 áprilisában pedig a HP teljes bevezetési, konzultációs, valamint integrációs és üzemeltetési támogatást biztosít a MySQL adatbázishoz, illetve viszonteladóin keresztül értékesíteni is fogja a MySQL előfizetéseket. A MySQL-nek világszerte 100 viszonteladója és disztribútora van, 400 szottverjfelesztő partnere, konzultációs és integrációs szolgáltatásokat pedig 175 cég nyújt.

A Sun fejlesztői emellett azon dolgoznak majd, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt sajtolják ki a MySQL-ből. A vállalat olyan komplett megoldáscsmagokat is kínálni fog, amelyek saját szervereiből, tárolóiból, operációs rendszeréből és immár saját adatbázisából állnak, Jonathan Schwartz elnök-vezérigazgató ígérete szerint olyan ár-teljesítmény aránnyal, hogy attól mindenkinek kidülled majd a szeme. A Sun egyébként korábban a PostgreSQL-lel szeretett volna betörni a vállalati adatbázisok piacára, támogatást nyújtva a népszerű nyílt forrású szoftverhez, azonban eme erőfeszítéseit inkább kevesebb, mint több siker koronázta.

A relációs adatbázispiac az egyik leggyorsabban növekedő szegmens a szoftveriparon belül, a Gartner felmérése szerint 2006-ban a teljes piac 12,2 százalékkal 17,7 milliárd dollárra emelkedett. A nyílt forrású adatbázisok (pl. MySQL, Ingres) a piacnál közel háromszor gyorsabb ütemben növekedtek 2006-ban, és a Gartner friss előrejelzése szerint ez a piaci szegmens 2012-re 1 milliárd dolláros lesz, ami évi átlagban 40 százalékos növekedést jelent.

Elterelő hadművelet

A bejelentéssel egyidőben tette közzé előzetes negyedéves eredményeit is a Sun. A negyedik naptári negyedévre eső második pénzügyi negyedévben a cég forgalma 3,6 milliárd dollár volt, ami mindössze 1 százalékos növekedés éves szinten, vagyis a Sun továbbra sem képes magát egészségesen növekedő pályára állítani. A negyedéves nettó eredmény 230-265 millió dollár között lesz a Sun szerint, szemben az egy évvel korábban elért 133 millió dollárral. Az előzetes mutatók nagyjából fedik az elemzői várakozásokat, a végleges eredményeket január 24-én hozza nyilvánosságra a cég. A MySQL-akvizíció bejelentése azonban feledtette a részvényesekkel a pénzügyi teljesítményt, a tőzsdei nyitás előtt már több mint 4 százalékot erősödtek a papírok.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról