Szerző: Ady Krisztián

2007. szeptember 28. 11:36

Elektronikus árcímke és internet a mintaáruháznak szánt vecsési Praktikerben

Ma nyitotta meg kapuit a vásárlóközönség számára a Praktiker tizenhetedik hazai barkácsáruháza Vecsésen, a Market Central Ferihegy kereskedelmi parkban. Ez önmagában nem különösebb újdonság, az azonban igen, hogy a 9500 négyzetméteres áruházban több olyan külföldön, és itthon többé-kevésbé használt technológia mutatkozik be összegyűjtve, melynek köszönhetően méltán hívhatjuk az új áruházat a jövő zálogának.

[HWSW] Ma nyitotta meg kapuit a vásárlóközönség számára a Praktiker tizenhetedik hazai barkácsáruháza Vecsésen, a Market Central Ferihegy kereskedelmi parkban. Ez önmagában nem különösebb újdonság, az azonban igen, hogy a 9500 négyzetméteres áruházban több olyan külföldön, és itthon többé-kevésbé használt technológia mutatkozik be összegyűjtve, melynek köszönhetően méltán hívhatjuk az új áruházat a jövő zálogának.

Digitális árcímke

A legszembetűnőbb az a mintegy 35 ezer digitális árcímke, mely az 55 ezer árucikk árát mutatja -- nincs több félrecímkézett áru, elfelejtett árváltozás. A digitális címkéket központilag, távolról, infra fény segítségével frissítheti a Praktiker, így akár arra is adott a lehetőség, hogy egy-egy árucikket csupán adott időszakra, órákra akciózzon meg az üzlet. A teljesen egyedileg azonosított, nyilvántartott, adott árucikkhez kötött címkék aktívak, a központ felé visszajelzik állapotukat, így az sem okoz gondot, ha valami okból -- például takarás miatt -- nem sikerül elsőre átállítani rajtuk az árat.

Maga a digitális árcímke külföldön már széleskörűen használt, itthon azonban a Praktiker üzleteiben bukkan fel elsőként. A rendszer integrációját az a kis létszámú, mindössze hat főből álló magyar praktikeres fejlesztőcsapat végezte, aki multinacionális cégeknél szokatlan módon különösen szabad kezet kap az újdonságok kipróbálásában, az ötletelésben. A vecsési Praktikerbe a külföldi üzletek szakemberei tanulni, az újdonságokat tanumányozni érkeznek, most különösen vonzó lehet Ferihegy közelsége. A vecsési többek között ezért is a "jövő áruháza", itt születhetnek meg azok a megoldások, melyek a többi Praktiker üzletben is bevezetésre kerülhetnek.

Távolról frissíthető elektronikus árcímkék
Távolról frissíthető elektronikus árcímkék

Hotspot és informterminál

A vecsési üzletben más területeken is újításokat vezettek be. Számos helyen található infoterminál, melyen nem csak az adott termék árát, adatait lehet leellenőrizni, de összekötötték a Praktiker online, internetes felületével is, akár kereshetünk is adott árucikkekre. Ez a terminál hasznos információkat nyújt a törzsvásárlói kártyával rendelkezőknek is, egyszerű kártyalehúzással megtekinthetjük, hogy mennyi értékben vásároltunk eddig, milyen kedvezményre vagyunk jogosultak.

Az online felületen keresztül akár internetes vásárlást is bonyolíthatunk hamarosan, az áruházban megtekintett terméket házhozszállítással meg is rendelhetjük majd. Az internet azonban nem csak az infoterminálokban érhető tetten, ez az első Praktiker áruház, melyben galériát hoztak létre kávézóval, ingyenes hotspottal, gyereksarokkal. A bankkártyás fizetést nagyságrenddel gyorsítja az OTP Bankkal közösen létrehozott, IP-alapú kommunikációs rendszer, és az egész kasszarendszer megújult. A lehúzott terméknek a fotója is megjelenik a kijelzőn, mely tovább csökkentheti a tévedések és visszaélések számát.

RFID lufi

PraktikerAmint azt Dr. Ónody Sándortól, a Praktiker gazdasági igazgatójától megtudtuk, a most látható újdonságokat hamarosan újabbak követik majd, jelenleg még nem elérhető, de lesz önkiszolgáló kassza, illetve intelligens kosár is. Utóbbit nem a sokat "reklámozott" módon kell elképzelni, Ónody szerint -- és több más külföldi szakértő szerint is -- hatalmasra fújt RFID lufival, hiszen ez a megoldás nem használható a valóságban igen prózai okok miatt -- a ráadiófrekvenciás jelek nehezen jutnak át a Faraday-kalitkaként működő fém bevásárlókosarakon.

Ehelyett inkább személyi vonalkódolvasók és Praktiker alkalmazottak által összeállított kosár szerepel a cég középtávú terveiben, mely jelentősen egyszerűbbé és gyorsabbá teszi majd a vásárlást. Piaci pletykák szerint az ehhez szükséges berendezéseket a Motorola szállítja majd a Praktiker számára. Az RFID rádófrekvenciás azonosítást sem írja le teljesen azonban a cég, Ónody szerint előnyösen lehetne használni például újratölthető vásárlási utalványok kialakításához. Az európai mintaáruháznak szánt vecsési üzletben könnyen meglepetés érheti a jövő vásárlóit.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról