Szerző: Ady Krisztián

2007. július 4. 11:31

Hiányos szerződéseket íratnak alá velünk az internet- és telefonszolgáltatók

A Nemzeti Hírközlési Hatóság újabb vizsgálat eredményét hozta ma nyilvánosságra, mely igen sötét képet fest a távközlési szolgáltatókról: az elmúlt két év mintegy 15 millió előfizetőt érintő előfizetői szerződéseiből jellemzően kimaradtak az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek.

[HWSW] A Nemzeti Hírközlési Hatóság újabb vizsgálat eredményét hozta ma nyilvánosságra, mely igen sötét képet fest a távközlési szolgáltatókról: az elmúlt két év mintegy 15 millió előfizetőt érintő előfizetői szerződéseiből jellemzően kimaradtak az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek.

Bírság, ha nem változtatnak

A fix vonalas és mobiltelefon, valamint az internet és a műsorelosztási piacokon működő közel száz szolgáltató írásban megkötött, egyedi előfizetői szerződéseinek vizsgálata során a hatóság egyetlen szolgáltatót sem talált, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek. A hatóság elmarasztaló határozatában felhívta a szolgáltatókat az általuk alkalmazott szerződésminták módosítására, melyet további ellenőrzésekkel is vizsgálni fog.

Márton György, az NHH szóvivője lapunk kérdésére elmondta, hogy többségében az ügyfelet érintő jogok hiányoznak a szerződések szövegeiből, így azokról az előfizetők egyszerűen nem szerezhetnek tudomást. Amennyiben ismételten jogsértés állapítható meg, úgy a jogsértő szolgáltatóval szembeni bírság összege a szolgáltató előző évi üzleti nettó árbevételének 0,25 százaléka lehet. A szerződések körüli problémák miatt kapott 20 milliós bírságot idén márciusban a Vodafone, de az azokban foglalt korlátozó feltételekért kellett 2005 májusában 13 milliót fizetnie a Hungarotelnek is.

Nem visszamenőleges

Az esetek több mint felében hiányoztak a hibabejelentés-, a panasz megtételének módjai, a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, a díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak. Márton György elmondta, hogy a már meglévő szerződéseket a szolgáltatóknak nem kell felbontani, azonban egyedi panasz esetén a hatóság kötelezheti a szolgáltatót egy-egy egyedi szerződés újrakötésére. Amennyiben a nem megfelelő szerződés miatt valakit -- például kötbérezésből adódó -- kár ért, azt csak bírósági úton érvényesítheti.

A vizsgálati szempontok alapján a legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók szerepeltek, míg a legrosszabb eredmény az internetszolgáltatóknál született. Az előfizetők az őket megillető, de a szerződésekből kimaradt, a szolgáltató általános szerződési feltételeiben (ÁSZF) rögzített jogokról és kötelezettségekről az NHH weboldalán elérhető nyilvántartásból, illetve a szolgáltatók honlapjáról tájékozódhatnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról