Szerző: Ady Krisztián

2006. november 22. 12:09

A Nintendo a mókafaktorra játszik a Wii konzolnál

Idén a november közepe egyértelműen a játékkonzoloké. Bár Amerikában csak négy napja, vasárnap rajtolt el a harmadik következő generációs játékkonzol, a Nintendo Wii, európai megjelenése pedig csak bő két hét múlva, december 8-án várható, tegnap a sajtó képviselőinek alkalmuk nyílt itthon is megtapasztalni azt, miképpen képzeli el a Nintendo a játékok jövőjét.

[HWSW] Idén a november közepe egyértelműen a játékkonzoloké. Bár Amerikában csak négy napja, vasárnap rajtolt el a harmadik "következő generációs" játékkonzol, a Nintendo Wii, európai megjelenése pedig csak bő két hét múlva, december 8-án várható, tegnap a sajtó képviselőinek alkalmuk nyílt itthon is megtapasztalni azt, miképpen képzeli el a Nintendo a játékok jövőjét.

Móka és kacagás

A Nintendo teljesen másképpen képzeli el a választ arra a kérdésre, hogy mire van szüksége a közeljövő játékosainak, hiszen nem a brutális grafikával, hatalmas felbontással, lassan szuperszámítógépeket alázó, fűtőtestnek is könnyedén beillő energiacsapdákkal próbálja magához csalogatni a leendő vásárlókat. A Wii a mókafaktorra játszik, ezt pedig azzal éri el, hogy teljesen más játékélményt nyújt, mint amit eddig a játékkonzoloktól megszokhattunk. Ennek megfelelően a Wii-t rögtön válasszuk is el az Xbox 360-tól és a PlayStation 3-tól: a három konzol közül a Nintendóé annyira kilóg, hogy egyáltalán nem lehet egy lapon említeni a másik kettővel.

Wii

A Wii igen apró, alig három DVD-tok méretű, kisebb számos külső DVD-írónál is. Mérete egyben jelzi teljesítményét is, a számtalan médiában csak "GameCube másfélnek" hívott konzol szerény grafikus és számítási teljesítménnyel rendelkezik, maximum PlayStation 2, vagy Xbox-szintű megjelenítést várhatunk tőle. A mókafaktor nem is ebből fakad, hanem a konzol speciális vezérlőjéből, az egyszerűen csak távirányítónak hívott remote-ból, illetve a hozzá kapcsolódó "nuncsakuból". A kezünk-testünk mozgását hűen érzékelni képes vezeték nélküli távirányító szó szerint szédítő lehetőséget ad a mókafaktor másik összetevőjének, a szoftverek fejlesztőinek kezébe.

Ismerős

Ilyen kísérleteket -- mely során interaktívabbá próbálták tenni a konzolos játékosokat -- persze már láthattunk korábban is, gondoljunk csak a PlayStation 2-höz megjelent kiegészítőkre, az Eyetoy kamerára, vagy a SingStar sorozat mikrofonjaira. Ezek azonban nem képezik szervesen részét a konzolnak, csupán kiegészítők, opcionális tartozékok, melyeket sajnos méltatlanul mellőznek az újabb játékok fejlesztése során is, noha sok-sok PS2 mellett megtalálhatók. Az új konzol komoly hendikeppel indul ezen a téren, hiszen a Wii lényege magából a speciális vezérlőből fakad.

Wii

Az bizonyos, hogy a Nintendo saját fejlesztésű, első generációs játékai, a Wii Sports és a távirányító kezelését kézségszintre fejlesztő Wii Play kiválóan bemutatták tegnap, milyen nagyszerű móka lehet társaságban a Wii-vel játszani. Ennyi mosolygó játékost ritkán látni egy helyen, a Wii igen egyszerű grafikájú, mégis jópofa és élvezetes játékai lekötötték kortól, nemtől függetlenül bárki figyelmét. A Zelda következő részének demójában nem csak a kardot lehetett saját kezünkkel megsuhintani, vagy az íjjal célozva trollokat lövöldözni, de akár a pecázást is kipróbálhattuk. A távirányítóhoz vezetékesen kapcsolódó, kiegészítő mozgást, például Zelda haladását biztosító nuncsakura nincs is mindig szükség.

A távirányító mozgásérzékelőit egy infravörös érzékelővel egészítik ki, a sajtótájékoztató folyamán fel is hívták a figyelmet arra, hogy lehetőleg ne érje ezt a bizonyos "szenzor rudat" közvetlen napfény, illetve lehetőleg a tévé tetején, vagy alatta-előtte legyen elhelyezve. A játékok előtt átugorhatatlan üzenetekben figyelmeztetnek arra is, hogy a csuklópántot minden esetben használjuk, nehogy a kezünkből elszabaduló távirányító kárt tegyen valamiben, esetleg televíziókészülékünkben. A Wii játékvezérlője Bluetooth-on keresztül csatlakozik a konzolhoz, egyszerre négyet lehet használni a készülékkel.

Wii

Játékok, csatornák

A Wii konzol 27 darab játékkal érkezik decemberben, az internetre kötött konzolra pedig további 31 klasszikus játék tölthető le virtuális pontokért cserébe. A pontokat feltöltőkártyákon keresztül is beszerezhetjük, de a Wii Shop csatornán keresztül bankkártyával is feltölthetjük egyenlegünket. A csatornákat úgy kell elképzelnünk, mint a menürendszer egyes pontjait: ezek közül több teljesen ingyenesen elérhető. A kikapcsolt, pontosabban alvó állapotban lévő Wii az interneten keresztül (a WiiConnect24 szolgáltatás részeként) frissítheti például az időjárás-csatorna adatait, mely egy komplett virtuális földgömböt varázsol a képernyőre, a tévéhíradókban megszokott időjáráselőrejelzést nyújtva.

A Wii csatornáin keresztül letölthetjük majd az Opera webböngészőt is, mely flash animációkat és például a Youtube videóit is támogatja, illetve akár üzeneteket is küldhetünk más Wii-tulajdonosoknak. A fotó csatornában a készülékbe helyezett Secure Digital memóriakártyán tárolt fotókat szerkeszthetjük és akár MP3-zenékkel is aláfesthetjük a diavetítést. Egy-egy képet szintén továbbküldhetünk ismerőseinknek a konzol segítségével. A Wii-ben beépített Wi-Fi vezérlő is található, így a hálózati csatlakozáshoz nem feltétlenül van szükség kábelre sem.

Wii Wii Wii

Érdekes menüpont a Mii, melyben a beépített szerkesztővel létrehozhatjuk saját, egyedi karakterünket, ezzel tudunk majd számos játékban játszani. Ezt a karaktert a gép eltárolja magában a Wii távirányítóban is, így amennyiben ismerősünkhöz készülünk egy Wii teniszmeccsre, saját vezérlőnkkel karakterünk is utazik velünk. Egy gép tíz állandó vezérlőt, illetve hat "vendég" távirányítót képes kezelni, utóbbiakat, illetve az azokban tárolt karaktereket a kikapcsolást követően elfelejti.

A Wii képes fogadni a GameCube játékokat is, illetve akár négy GameCube játékvezérlő és két GC memóriakártya is csatlakoztatható ilyenkor a konzolhoz. A készülék fél gigabájtnyi saját memóriával rendelkezik a játékállások mentésére, melyet szintén olcsó SD-kártya behelyezésével bővíthetünk tovább, ha szükség van erre.

Wii Wii Wii

Mókás, de meddig?

A Wii megmozgat, sokkal interaktívabb irányítást vár el tőlünk, mint amit eddig tennünk kellett a siker érdekében. Társaságban mindenképpen nagyszerű szórakozást nyújt, az azonban nagyon jó kérdés, hogy vajon hosszú távon is képes-e fennmaradni az érdeklődés az egyszerű játékok iránt, illetve vajon mit képesek kihozni a játékfejlesztők ebből az ölükbe pottyant lehetőségből. A Wii távirányítójában hangszóró és vibramotor is található, ezeket az első játékok még nem is használják ki, a kütyü pedig nem csak tenisz- és baseballütőként, piszolyként, kardként használható, de akár autó kormánya, vagy repülőgép joystickje is lehet. A lehetőségek valóban korlátlanok -- az első játékok csupán egy nyitánynak tekinthetők. Egyetlen dolgot hiányolhatunk: az apró gépezet nem képes DVD-filmek lejátszására, erre csak Japánban és 2007 elején lesz alkalmassá téve a konzol.

Wii Wii

A Nintendo Wii itthon a 250 eurós árnak megfelelően 65-70 ezer forintért rendelhető elő a nagyobb konzolboltokban, a csomagban egy vezérlő mellett a Wii Sports is megtalálható lesz december 8-ai megjelenésekor. A Wii Play játékhoz szintén mellékelnek egy ajándék távirányítót, mely különálló tartozékként is elfogadható áron, körülbelül 12 ezer forint körül lesz megvásárolható. A Wii pontkártyák várhatóan 2007 elején kerülnek itthon piacra.

Véleménye van?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról