Szerző: Bizó Dániel

2006. november 30. 13:23

Őrült ütemben nő az LCD-tévék forgalma

[DigiTimes/DisplayResearch/HWSW] Minden tekintetben a Samsung bizonyult a legnagyobb tévégyártónak a harmadik negyedév során -- állítja a DisplaySearch piackutató vállalat. Az utolsó három hónapban világszerte 45,5 millió televíziókészüléket értékesítettek, természetesen az LCD- és plazmakészülékek előretörésével, ami az átlagos eladási árat jelentősen, 25 százalékkal pumpálta fel az egy évvel korábbihoz képest -- derül ki a DisplaySearch adataiból.

[DigiTimes/DisplayResearch/HWSW] Minden tekintetben a Samsung bizonyult a legnagyobb tévégyártónak a harmadik negyedév során -- állítja a DisplaySearch piackutató vállalat. Az utolsó három hónapban világszerte 45,5 millió televíziókészüléket értékesítettek, természetesen az LCD- és plazmakészülékek előretörésével, ami az átlagos eladási árat jelentősen, 25 százalékkal pumpálta fel az egy évvel korábbihoz képest -- derül ki a DisplaySearch adataiból.

Még mindig domináns a katód

A DisplaySearch alapján a vevők átlagosan 110 ezer forintnak megfelelő valutát költöttek új televíziókra, ami arra utal, hogy még mindig a katódsugaras készülékek dominálnak, a volumen közel 70 százalékát téve ki, sőt forgalmuk is növekszik globális szinten, elsősorban az alacsony penetrációjú és rendkívül árérzékeny fejlődő piacok miatt. Japánban és Európában azonban már 7 valamint 13 százalékkal esett vissza a CRT volumene egy negyedév alatt, ahogyan az LCD és plazma előretör.

Az LCD- és plazmapanelekkel szerelt készülékek nyomulását a nagyobb méret, vékonyabb, esztétikus kiszerelés vonzerején túlmenően a folyamatos és drasztikus áresés magyarázza, melyet a sebes technológiai fejlesztések és a gyilkos mértékű ipari verseny produkálják. Az LCD-tévék átlagos ára 8, míg a plazmapaneleké 7 százalékkal esett a második negyedévhez képest. A teljes tévépiac éves szinten 28 százalékkal bővült, és megközelítette a 25 milliárd dollárt.

Egyre feljebb szorul a plazma

Ami a technológiák közötti versenyt illeti, a plazmagyártók továbbra is előremenekülnek, vagyis a nagyobb méretű panelekre koncentrálnak, ahol képminőségben és árban egyaránt megverik az LCD-gyártókat, miközben prémiumot tudnak kaszálni. Ez a határ azonban egyre feljebb tolódik, ahogyan a monitorok évi kétszázmilliós piacából is táplálkozó LCD-technológia rendkívül gyorsan fejlődik. A tapasztalatok alapján az LCD a fő vonzerőt jelentő nagyobb felbontás mellett egyre jobb képminőséget produkál alacsonyabb fogyasztás mellett. Jelenleg nagyjából 100 centiméteres képátló környékén található az a méret, ahol a plazma még versenyképes az LCD-vel szemben, ez alatt utóbbi válik egyeduralkodóvá.

A harmadik negyedévben világszerte 2,3 millió plazmatévét értékesítettek, ami éves szinten 45 százalékos bővülést jelent. A vezető gyártó toronymagasan a japán Matsushita ipari konglomerátumhoz tartozó Panasonic, 33 százalékos részesedéssel a volumenből, majd a dél-koreai LG Electronics következik. Mindkét vállalat rendelkezik saját plazmapanel-gyártással, ami kritikus jelentőségű a jó minőségű panelek stabil ellátásához. A CRT közönségessé válásával és alkonyával fényét vesztett Sony éppen a saját gyártás hiánya miatt vonult ki a plazmatévék piacáról, LCD-ellátását ugyanakkor a Samsunggal közösen működtetett S-LCD vállalaton keresztül biztosítja. A Samsung leánya, az SDI révén szintén rendelkezik plazmagyártással.

Robog az LCD

Az eladott LCD-televíziók volumene éves szinten megduplázódva 10,8 milliót tett ki. A legnagyobb szállítónak mind bevétel, mind volumen tekintetében a Samsung bizonyult, köszönhetően a előbb említett S-LCD vegyesvállalkozásnak, melynek mérete lehetővé teszi a versenytársakat meghaladó fejlesztéseket és a gazdaságosabb termelést. Ahogyan sok más, a gyártástechnológia által meghatározott iparban, itt is döntő a méretgazdaságosság: minden kiharcolt előny öngerjesztő folyamatot indít be. Igaz, az LCD-piac igen kompetitív, a Samsungot szorosan követi a Sony, a Sharp is a Philips is, igaz, mind különböző régióban teljesít valóban erősen.

Sharp 8G üveglapAz S-LCD termelésének nagyjából 80 százalékát a Samsung és a Sony szívja fel, mindkét vállalat televíziói jól szerepelnek a piacokon, így a gyártás számára biztosítévéa van a megfelelő volumen és forgalom a további befektetésekhez.

Ennek megfelelően mintegy 3 milliárd dollár értékben épül egy 8. generációs (egy generáció a megmunkált üveglap méretére utal elsősorban) LCD-üzem Dél-Koreában, mely még nagyobb méretű és olcsóbb LCD-televíziókat ígér, költségelőnyt szerezve a legfőbb versenytárs, az LG.Philipsszel szemben. Jelenleg kizárólag a Sharp rendelkezik 8. generációs LCD-gyárral, a japán Kameyamában, mely papíron a legfejlettebb LCD-paneleket ontja magából.

Az összes tévéeladásból volumenben a Samsung végzett az élen, 11,2 százalékos részesedéssel -- becsli a DisplaySearch. Ezt annak köszönheti, hogy a cég az LCD és plazma mellett a CRT-piacon is erős jelenléttel bír. A Samsungot követi az LG Electronics 9,9 százalékos részesedéssel, majd 9,8 százalékkal az olcsó katódsugárcsöves készülékeket ontó kínai TTE következik, mely a Thomson gyártásával egyesült korábban. Árbevétel alapján bár a Samsung továbbra is vezet, 15,2 százalékkal, átalakul a kép, feljönnek az LCD- és plazmatévéket szállítók: a második a Sony 10,3, a harmadik a Panasonic 9,2 százalékkal.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.