:

Szerző: Bodnár Ádám

2004. december 28. 10:40

Rekordnagyságú forgalmat bonyolítottak az ünnepek alatt az internetes boltok

[News.com] Az Amazon.com internetes áruház közölte, hogy az idei ünnepi szezonban több eladási rekordot is megdöntött. A cég tíz éves története során még soha nem fordult elő, hogy vevői egy nap 2,8 millió árucikket rendeljenek meg. Ez másodpercenként 32 vásárlást jelent. Az Amazon sajnos nem hozta nyilvánosságra, hogy ez melyik nap történt. A legkeresettebb árucikkek az elektronikai termékek és a digitális fényképezőgépek voltak, megelőzve a könyveket.

[News.com] Az Amazon.com internetes áruház közölte, hogy az idei ünnepi szezonban több eladási rekordot is megdöntött. A cég tíz éves története során még soha nem fordult elő, hogy vevői egy nap 2,8 millió árucikket rendeljenek meg. Ez másodpercenként 32 vásárlást jelent. Az Amazon sajnos nem hozta nyilvánosságra, hogy ez melyik nap történt. A legkeresettebb árucikkek az elektronikai termékek és a digitális fényképezőgépek voltak, megelőzve a könyveket.

A november végétől karácsonyig tartó ünnepi szezonban az amerikai internetes kisereskedők forgalma mintegy 28 százalékkal 15,5 milliárd dollár fölé növekedett -- becsüli a ComScore Networks piackutató cég. Ebbe az adatba nem számítanak bele az internetes árverések, valamint a világhálón megrendelt utazások. A ComScore korábban arra számított, hogy a bevételek legfeljebb 23-26 százalékkal növekednek 2003-hoz képest. Az elemzőcégek egyetértettek abban, hogy az internetes kereskedelem robbanása véget ért, ma már látható, hogy tévedtek.

Várakozások feletti növekedés

Az online vásárlások értéke már december közepére elérte azt a szintet, amelyet a szakértők az egész ünnepi szezonra vártak. A kereskedők emellett idén először lehetővé tették a vevők számára, hogy a szokásosnál később is leadhassák megrendeléseiket, amelynek köszönhetően a december 19-én véget ért hétben az internetes vásárlások értéke tavalyhoz képest 57 százalékkal emelkedett.

Az idei ünnepi szezonban a hagyományos bolti eladásokból származó forgalom 220 milliárd dollárt tett ki, ez éves szinten csupán 4,5 százalékos emelkedést jelent -- derül ki a National Retail Federation által közzétett számokból.

Az internetes vásárlások favoritjai idén a számítógépek, elektronikai eszközök és ruházati cikkek voltak. A Shopping.com weboldal szerint a legkeresettebb cikkek a Sony PlayStation 2 konzol és az Apple iPod voltak. Az Apple hordozható lejátszója annyira népszerűnek bizonyult, hogy a legtöbb internetes áruház kifogyott belőle. A ComScore szerint azonban más kategóriák, mint például az "otthon és kert", vagy a virágok is igen keresettek voltak, a forgalmuk tavalyhoz képest 40 százalékkal emelkedett.

Az ajándékutalványok is komoly sikert értek el, amelyben nagy szerepe volt az Apple Computernek is. Az Amazon.com áruházban a karácsony előtti héten a legnépszerűbb ajándék az a 15 dollár értékű utalvány volt, amelyet az Apple iTunes online zeneboltban lehet beváltani. Az utalványból összesen félmilliló darabot értékesített az Amazon.

Egyre nagyobb az internet szerepe

A karácsonyi vásárlási láz legnagyobb nyertese a Wal-Mart, az Amazon és az eBay weboldalak voltak. A ComScore adatai szerint az Wal-Mart portálját mintegy 12 millióan, az Amazon.com weboldalt 20 millióan, az eBayt pedig 31 millióan keresték fel naponta. Az olyan kiskereskedők, mint a Home Depot, a Sears, a Lowe's és a Roebucks az idén kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy weboldalukon is éreztessék a vevőikkel, milyen széles választékát kínálják a karácsonyi ajándékoknak. Egyes vélemények szerint ez vezetett ahhoz, hogy az "otthon és kert" kategóriába tartozó ajándékok olyan jól fogytak az interneten.

A ComScore szerint igen népszerű volt a nagy áruházláncok azon szolgáltatása, hogy az ajándékot a vevők a világhálón rendelhették meg és fizethették ki, majd a boltban átvehették, így elkerülve a sorbanállást. A Circuit City weboldalán vásárlóik fele ezt a módszert választotta -- mondta a cég szóvivője. A kereskedők emellett nagy hangsúlyt fektettek a weboldaluk reklámozására is, a Home Depot az idei ünnepi szezonban például több mint két és félszer annyit költött internetes reklámokra, mint tavaly. A Circuit City tévéreklámjaiban pedig rendszeresen felhívta a figyelmet weboldalára, ami korábban nem volt jellemző.

Meddig tartható a növekedés?

Egyelőre nem tudni, az internetes kereskedők meddig tudják tartani ezt a hallatlan ütemű, évi 30 százalék körüli növekedést, mivel az Egyesült Államokban az internetes penetráció növekedése csökken. A ComScore szerint azonban számos érv vonultatható fel a forgalom további látványos növekedése mellett. Ezek között az egyik az, hogy egyre több a szélessávú előfizető, akik többet is költenek az interneten, mint a modemesek. Egy felmérés szerint a szélessávon kapcsolódó amerikaiak évi 320 dollár értékben vásárolnak az interneten, míg a modemesek csupán 210 dollárt költenek.

Ahogy a webes kereskedők fejlesztik szolgáltatásaikat, valószínűleg egyre több olyan ügyfelek tudnak megnyerni, akik korábban még sosem vásároltak online. Persze ez nem jelenti azt, hogy az évi 30 százalékos forgalmi növekedés az idők végezetéig tartható lenne, de a közeljövőben nem várható látványos megtorpanás -- véli a ComScore.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 23:48

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.