Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2004. december 17. 09:08

Nagyon kevesen igényelnek telefonköltség-támogatást

[HWSW] Idén december 31-ig kell beadni a jövő évre vonatkozó, a telefonszámlát kompenzáló szociális kérelmeket. Mint lapunk megtudta, a havi ezer forintos támogatásra, melyet október óta vehetnek igénybe a rászorultak, a várt negyedmillió helyett alig több, mint 30 ezren jelentkeztek.

Negyedmillió helyett 30 ezer érdeklődő

Idén 1,6 milliárd forintot különített el az Informatikai és Hírközlési Minisztérium a szociálisan rászorulók telefonköltség-támogatására. Az összegből akár 400 ezer igénylő támogatása is megoldható lett volna, de az IHM legfeljebb 200-250 ezer érdeklődővel számolt. A vártnál azonban jóval kisebb az érdeklődés: december elejéig mindössze 31 378 előfizetőnek írták jóvá a havi ezer forintos támogatást. A jövő évre vonatkozó támogatási kérelmeket idén december 31-ig kell beadni, ám az IHM most már kisebb összeget fog elkülöníteni a rászorultak támogatására.

Kinek jár?
Aki

-fogyatékossági támogatásban, vagy
-magasabb összegű családi pótlékban, vagy
-rendszeres szociális segélyben, vagy
-időskorúak járadékában, vagy
-alanyi jogon ápolási díjban

részesül, az kérheti, hogy havi 1000 forinttal támogassák a vezetékes telefonjának számláját, ha az előfizető és a jogosult ugyanaz a személy, és ha az előfizető egyetemes szolgáltatási csomagra fizetett elő.
Korábban a telefontársaságok maguk alakítottak ki, a köznyelvben csak szociálisnak nevezett csomagokat, melyekben az alapdíj alacsonyabb, a beszélgetés percdíja magasabb volt, azonban a rászorultságot nem vizsgálták, gyakorlatilag bárki igényelhette őket. Ezekre a csomagokra azonban nyár óta már nem lehet előfizetni, bár a már meglévő előfizetéseket nem szüntették meg a szolgáltatók. Ezt váltotta fel idén ősszel az állami támogatás: akik igazolni tudták szociális rászorultságukat, azoknak a szolgáltatók havi ezer forintot jóváírtak a számlájukon, s ugyanennyi lesz a támogatás jövőre is. A támogatás minden szolgáltatónál csak egyféle csomaghoz vehető igénybe (az Invitelnél például az Alaphang, a Matávnál a Felező csomaghoz).

A vártnál azonban jóval kevesebb igény érkezett, és a telefontársaságok -- melyek egyfajta előszűrést végeznek, mielőtt az elbírálást végző Nemzeti Hírközlési Hatósághoz továbbítanák a iratokat -- arról számoltak be, hogy a beérkező kérelmek jelentős részét már ők maguk kell, hogy elutasítsák. A Matávhoz 28 ezer, az Invitel pedig 5 ezer olyan kérelem érkezett be, amelyekben előfizetők igényelték a havi ezer forintos támogatást. A szolgáltatók nem döntenek a kérelmek felől, de azt vizsgálják, hogy az azok elbírálásához szükséges igazolásokat csatolták-e az előfizetők.

Elfelejtett igazolások

Míg a Matávnál csak néhány ezer, az Invitelnél a beérkezett kérelmek háromnegyede volt olyan, amit a szolgáltatók nem tudtak befogadni, mivel az igazoló iratok hiányoztak. A kérelmekről a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) dönt, azonban a hiányos nyomtatványok már el sem jutnak oda -- a jogosultságot igazoló iratok híján már a telefontársaságnál elakadnak. Mint megtudtuk az NHH-nál már ritka, hogy valakinek a kérelmét elutasítják, ugyanakkor a jogosultsággal kapcsolatban még mindig van némi kavarodás a kérelmezők fejében.

Havi ezer forintos telefonszámla-kiegészítésre jogosult például az, aki időskorúak járadékában részesül, sokan azonban ezt úgy értelmezik, hogy nyugdíjasként megilleti őket a havi ezer forint, holott az időskorúak járadéka és a nyugdíj nem ugyanaz -- tudtuk meg Márton Györgytől, az NHH sajtószóvivőjétől. Úgyszintén félreértik sokan a magasabb összegű családi pótlék kifejezést (aki ugyanis ilyet kap, az szintén jogosult a telefonszámla-támogatásra). Ez ugyanis nem a családi pótlék jelentős összegére vonatkozó körmönfont kifejezés, hanem egy szociális támogatási forma, melyet például tartósan betegek kaphatnak, vagy súlyosan fogyatékos családtag után jár. Mint a Matávtól megtudtuk: jellemző hiba az aláíratlan kérelem, vagy az, hogy az előfizető és a támogatásra jogosult nem ugyanaz a személy.

A sok hibás vagy hiányos kérelem azonban még nem magyarázza a vártnál jelentősen kisebb érdeklődést. Az IHM Kodifikációs Főosztálya lapunk megkeresésére úgy reagált, hogy korábban nem volt lehetőség a támogatottak körét pontosan meghatározni -- vélhetően tehát a tárca túlbecsülte az érdeklődők számát. A minisztérium sajtóosztályának közvetítésével lapunkhoz eljuttatott válasz ugyanakkor kitér arra is, hogy a hatékonyabb kommunikáció mellett nagyobb állampolgári érdeklődés is szükséges ahhoz, hogy a jövőben több rászorult nyújtsa be támogatásra vonatkozó kérelmét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról